Op-/Afrit snelwegen aan het begin ipv eind uitvoegstrook

Toen ik laatst van Leeuwarden naar de buurt van Eindhoven reed, merkte ik dat mijn navigatie (Osmand) eigenlijk altijd te laat is met afslagen en rijbaan wissels.
Wanneer je dan bij onbekende ingewikkelde knooppunten komt rij je zomaar verkeerd. Nu ben ik eens naar de kaart gaan kijken en het valt mij op dat afslagen vaak aan het eind van een uitvoegstrook splitsen. Soms staat het punt voor de op-/afrit op het witte vlak aan het eind van de uitvoegstrook.

Het ziet er netjes en overzichtelijk uit maar het werkt niet zo goed. Ik ben geneigd de ingewikkelde plekken die ik ken aan te passen. Ik hoop alleen dat ik dan geen ruzie krijg met mensen die veel tijd in het tekenen van de snelwegen hebben gestoken. Wanneer het punt aan het begin van de afrit staat gaat navigeren met OSM een stuk mooier denk ik.

Bij de navigatie-instellingen van OsmAnd kun je aangeven of je aankondigingen “op tijd” “vroeg” of “laat” wilt ontvangen. Standaard is “laat”, don’t ask me why. Wellicht helpt het om dit aan te passen?

Dat gaat over stembegeleiding en die staat bij mij uit. Het gaat voornamelijk om de ‘lane assist’ functie die op deze manier van mappen, te laat begint. De juiste rijbaan zie je wanneer je de afslag voorbijrijdt.

Het is eigenlijk al jaren een probleem en is niet alleen in Nederland. Ik heb ook afslagen in Duitsland bekeken en daar doen ze hetzelfde. Ook daar heb ik problemen gehad met afslagen die ik vaak met goed kaartlezen kan voorkomen maar bij afslagen die een tijdje parallel aan de vorige snelweg lopen, zoals bij Almere, loopt het fout. Bij Eindhoven zijn ook een aantal snelwegen die wat moeilijk te lezen zijn.

Niet aanpassen.
Het is een probleem van de navigatie app. (meerdere).
Laatst achter Amsterdam heb ik ook een afslag gemist, te kort er op om nog uit te voegen.
Dus herkenbaar, op een andere plek had ik er al eens naar gekeken.
Edit: tussengevoegd, dat is ook het goed aangeven van lanes en afslag icoon, op het juiste moment wanneer je dit verwacht. (afslag 15 RWS) Waar ik ook naar kijk.

Welke aanwijzing verwacht je en wanneer, als een bijrijder een “pace note” zou oplezen. Over “…”.
In Openstreetmap is er voor gekozen om motorway=junction zo te zetten. Dat gaan we/kunnen we niet in Nederland veranderen.

Neem nu afslag 15 Sneek

motorway=junction node. De placement=transition.

Vanaf deze node moet je de uitvoegstrook er vanaf trekken. Dat zou het punt moeten zijn die de navigatie aan geeft, corresponderend met de RWS bewegwijzering afslag 15.
Dat is 231 meter.

En hier verwacht je de tekst “neem de afslag” “Sneek” of “15”,
Zou mooi zijn als men de lengte van de uitvoegstrook vermelde (tekst of woord
Zo ook dat men hier de lanes zichtbaar maakt.

hectometerpaal 66,4

Ze moeten de lengte van de lane extra uitvoegstrook (3) met value slight_right er van aftrekken.
Dan kom je bij de punt uit waar Rijkswaterstaat de uitrit aan geeft.

Dat is het punt dat je wil weten/horen als je op dit punt rijdt.
Een veilige navigatie geeft op tijd de mogelijkheden aan.

En als je hier rijdt, dan ben je nog zoveel meter voor dit bewegwijzeringsbord, dan wil je horen neem de afslag over 600 meter, en niet (600+230) 830 meter, een mogelijkheid die zeer gevaarlijk is.


hectometerpaal 76,0 - 66,4 = 600 meter.
Rijkswaterstaat geeft afstanden tot aan begin uitvoegstrook. De afslag, 15.

Gemeten afstand tussen bewegwijzeringsborden.

Ik heb mij dan wel eens afgevraagd, hoe moeten de afstanden van de bewegwijzeringsborden taggen in Openstreetmap? Immers we taggen, wat we zien, en hoe zou men dat moet gebruiken is weer een ander vraag. Natuurlijk, weet ik een antwoord, dat kan de navigatie berekenen.

Deze afstanden moeten overeenkomen met wat je hoort.
Op tijd gegeven bij een bepaalde snelheid , wanneer je leesbaar het bord nadert (eventueel met zo’n vertragingsmogelijkheid, maar dat kunnen de apps ook berekenen, als je een bepaalde snelheid rijdt.)

Dit zou de verkeersveiligheid ten goede komen.

Wellicht moeten bepaalde navigatie spraak methodes verboden worden, vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid.

motorway=junction turn:lanes controle met slight_right Hebben we ze allemaal ingevoerd in Nederland?

Je kan niet meer doen dan deze tags er goed op zetten.
De rest is aan de navigatie apps.

Het is wel een probleem.

Wanneer je de tag Highway=motorway_junction opzoekt

Citeer ik : "This node should be positioned as the last point before the splay at which it is still possible to make a smooth turn.¨ Dat is dus niet op het witte vlak. Dan kun je nog een discussie voeren waar je nog wel een soepele afslag kan maken maar de praktijk is dat dit vaak niet meer lukt.

Ik heb lane assist maar uitgezet omdat dat waarschijnlijk nooit gaat werken. De stem staat bij mij sowieso al uit.

Ik vind het wel wat vreemd om naar de software te wijzen, terwijl de kaart en software samen moeten werken. Waarvoor maak je de kaart? Is theorie belangrijker dan de werkelijke wereld?

Aantal lanes wordt bij een uitvoegstrook (vrijwel) altijd met 1 verhoogd om aan te geven dat er een turn_lane komt
lanes=3
turn:lanes=none|none|slight_right
Als de lane assist functie van de software hier niet mee om kan gaan, is het toch geen gebrek van de kaart?

1 Like

Dit is een probleem van jouw navigatiesysteem en niet van OSM. De way van de afrit vangt aan waar de fysieke scheiding begint, dus bij het puntstuk. Daarvan afwijken opent een doos van Pandora van problemen voor andere toepassingen en software, inclusief intelligentere navigatiesystemen die visualiseren waar de uitvoegstrook ligt en de instructie “neem de afrit” op het scherm laten staan tot het einde van de uitvoegstrook. De uitvoegstrook zelf is ook gemapt met turn:lanes=*, dus alle informatie om goede navigatie-instructies te maken is aanwezig.

N.B. Op de bewegwijzering telt Rijkswaterstaat de afstand tot het “nu moet je echt gaan uitvoegen als je het nog niet gedaan hebt”-moment, wat bij simpele uitvoegstroken hetzelfde is als het begin van de uitvoegstrook.

Ok ik ga eens verder zoeken naar de oorzaken. Ik snap dat het punt verplaatsen geen optie is.

Ik heb vandaag met een commerciële kaart en navi gereden en zag dat de afstanden voor afslagen kloppen met het eind van de afrit. Misschien kloppen de rijbanen en tags op sommige plekken niet en gaat het daarom mis.
Lane assist werkt volgens mij namelijk soms wel. Ik zit alleen te weinig op de snelweg om dat even goed te checken. Ik weet wel dat het aantal rijbanen dat Osmand aangeeft niet altijd klopt.

In ieder geval bedankt voor alle input.

Ik vind juist dat OSMand te vroeg afritten aangeeft, mijn ervaring is wel 3 km van te voren…