Oneigenlijk gebruik van village_green

Misschien om wat duidelijker te zijn. Village_green word nu door mij enkel gebruikt voor groen als dit:

Dus al het beheerde groen wat geen gras, bos, struiken, heg, etc… is.

De enige overeenkomst met village_green is dat het groen is, wat een volstrekt onjuist argument is om het als village_green te taggen. *Scrub *zou hier nog beter passen.

Het argument dat zolang er nog geen betere tag beschikbaar is je maar village_green gebruikt is niet alleen fout, maar wie gaat later al die foute village_greens (en niet de terechte) omtaggen naar landuse=de_juiste_tag? Jij?

Tag het dan als landuse=fantasietagKiaaTiX, met een note erbij dat dat een fantasietag is in afwachting van de_juiste_tag; dat rendert wellicht niet groen, maar je kunt dan later wel je schade eenvoudig herstellen en anderen kunnen begrijpen wat er gebeurd is.

Helemaal eens met Martin Borsje. Dit soort dingen heeft niets met een village_green te maken. Als “ik zie hier geen tag voor, dus noem ik het village_green” een goede redenering zou zijn, dan zou “ik zie hier geen tag voor, dus noem ik het water” dat ook. Je tagt het niet, of je verzint een tag, of je neemt een tag die qua betekenis nog het beste in de buurt komt. Je gaat niet een volledig andere tag gebruiken alleen maar om het te kunnen taggen.

In dat geval komt village_green beter in de buurt dan water :slight_smile:

Helemaal mee eens. Als je niet weet hoe iets te taggen, dan laat je een tag gewoon achterwege. Het fout gebruiken van een tag, alleen maar omdat er anders geen tag staat, komt neer op beschadiging van de database. Zo snel mogelijk terugdraaien, zou ik zeggen, als dat nog kan.

Maak jullie maar geen zorgen. Zoals ik al eerder heb aangegeven kan je het village_green heel makkelijk wijzigen naar iets anders. :wink:

Als het echt zo’n probleem is dan verander ik de tags wel. Waarschijnlijk dan naar scrub. dat komt ook aardig in de buurt van wat het is.

Mocht je daar nog steeds een bevestiging van nodig hebben: bij deze.

Ik ben nog niet van plan door mij geplaatste tags met village_green te wijzigen.

Nog niet zo lang geleden was er een zekere overeenstemming om deze tag in ons land breder toe te passen dan de strikte (vooral op Engeland gebaseerde) definitie. Nu wordt daarop weer teruggekomen.
Dat mag, maar dan wel graag een werkbaar alternatief en consensus daarover.

Het gaat dus om (meestal door overheid onderhouden) groen, dat geen gras en ook geen bos is; vooral planten en lage struiken dus.

Een combinatie van natural=scrub met landcover=urban_green lijkt me werkbaar. Mocht er in de toekomst ooit een betere, eenduidige tag komen, dan kan genoemde combinatie gemakkelijk teruggevonden worden met overpass-turbo.

Zet het dan gewoon alleen op landcover=scrub. Die tag is in proposal status maar dekt de lading tenminste. Urban_green is overbodig in alle gevallen.

Niet alleen in de buurt maar precies. Struiken en heesters zijn inmiddels 1 ding geworden, er wordt geen onderscheid meer gemaakt.

Een village green is net als een brink niet persee groen of dorps, ook in het Engels niet. Het is de funktie die het een village green maakt. In Den Haag is bijvoorbeeld het Malieveld een village green en ook het Plein. (Geen idee of zo ook zo getagd zijn, maar het zou wel korrekt zijn).

Een stukje opvulgroen taggen als village_green is niet korrekt. Een village_green is bedoeld voor publieksevenementen.

Voor opvulgroen zijn verschillende tags voorgesteld, uiteindelijk is landcover=greenery de meest passende oplossing. Greenery is een goede vertaling voor ons “groen” in de zin van gemengde groene beplanting. Wordt nog nergens gerenderd, tot die tijd kun je het kombineren met landuse=grass, landuse=forest, natural=wood, natural=scrub, wat er trouwens meestal al op staat.

Zie nu dat iemand anders inmiddels deze tags al snel aangepast heeft. I am not amused :frowning:

Heb het in Tilburg nu aangepast.

Alles is nu voorzien van:
landuse=greenery
landcover=scrub
natural=scrub
note=“groenvoorziening - overig”

Op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:landuse komt greenery niet voor; dus dat mappen lijkt me niet zo waardevol.

Als je greenery gaat gebruiken, dan landcover=greenery. Als het puur scrub is dan landcover=scrub (meer specifieke waarde)

landuse=scrub zou denk ik natural=scrub moeten zijn

Dat is alleen geoorloofd in het geval van een “natural.”

Zie taginfo. Natural wordt gebruikt voor water, wood en scrub, ook als het niet om echte natuur gaat.
Zodra lancover gerenderd gaat worden door de meestgebruikte toepassingen, kunnen natural=wood en natural=scrub (en landuse=grass, wat logisch gesproken eigenlijk natural=grass had moeten zijn) vervangen worden door landcover=trees en landcover=scrub (en landcover=grass), daar waar het niet om echte naturals gaat. Tot die tijd heb je geen alternatief: het is ofwel de oude tagging ofwel de oude tagging met de nieuwe landcovers voorlopig erbij.

IK begrijp je redenatie maar dat geeft hetzelfde conflict als met village_green, in dit geval met daadwerkelijke naturals. Ik zou er in mijn woonplaats niet blij mee zijn. Maar je moet het zelf weten, ik ga er geen apart onderwerp over beginnen.

Dit vind ik een fundamentele gedachtenfout. Even totaal negerend om wat voor soort tag het gaat, je tagging afhankelijk maken van het feit of het wel of niet gerenderd wordt? OSM is zonder render-garantie. Mapnik is geen standaard, maar een voorbeeld toepassing.

In principe mee eens, als je de vrije keus hebt. Maar dit is een oud systeem met een paar vreemdigheden, waar de basiskaart uit opgebouwd is. Dat kan je niet zomaar vervangen, en renderers en datausers zullen het voorlopig blijven gebruiken. Je kunt het niet fout noemen, datausers blijven het ondersteunen/weergeven/gebruiken, maar velen zou het liever iets systematischer willen terwijl anderen dat niet zo nodig of te ingewikkeld vinden. In dat geval is bijtaggen het enige wat je kan doen, totdat het wel gerenderd/gebruikt gaat worden.

De ‘ oude’ tagging is inderdaad vooral voor de rendering. Alle renderaars dus, niet een specifieke renderaar. Ik zie daar geen probleem in, en het kan gewoon gebruikt worden.