Onderhoud Wiki

Heren van eerdere uren,

=====================
== Fysiek ==
{{Map_Features:highway|name==== Wegen ===|description|
motorway:desc=Een ‘’‘[nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg autosnelweg]’‘’, aangeduid met een [nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_-_Serie_G:Verkeersregels G1 verkeersbord], met scheiding tussen de rijrichtingen, zonder gelijkvloerse kruisingen, gewoonlijk met in elke rijrichting 2 of meer rijstroken en een vluchtstrook. Gewoonlijk ook {{Tag|oneway||yes}}, {{Tag|ref||A…}} en {{Tag|int_ref||E…}} toevoegen.|
motorway_link:desc=De ‘’‘opritten en afritten’‘’ die ‘’‘autosnelwegen’‘’ onderling en met andere typen wegen verbinden. Normaal gesproken gelden hiervoor dezelfde restricties als voor de autosnelweg.|
trunk:desc=Een ‘’‘[nl.wikipedia.org/wiki/Autoweg autoweg]’‘’, aangeduid met een [nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden
-_Serie_G:_Verkeersregels G3 verkeersbord], gewoonlijk met gescheiden rijbanen zonder vluchtstrook,

Hier een bloemlezing uit ons aller Wiki. Ik moet je eerlijk zeggen dat deze manier van editten niet echt aanmoedigd om extra proza te schrijven of om snel eens een epistel toe te voegen.

IsThisIt of kan het ook meer WYSIWIG

Voordat ik met met OSM ging bezig houden, heb ik me flink verdiept in wikipedia. Ik schrik dus niet echt van de tekst die je daar toont. Maar ik snap dat het abracadabra lijkt als je het niet kent.

De reden dat het op die manier gebruikt wordt, is dat je zo maximale uniformiteit kunt bereiken. En inderdaad, dat gaat ten koste van de leesbaarheid. Een goede wysiwyg editor is er nog niet, zeker niet die dan ook nog de openstreetmap eigenaardigheden kent. Het Handboek OpenStreetmap is misschien wat makkelijker te bewerken als je zin hebt om te schrijven.

Nou ik moet je zeggen dat ik meer Wiki’s heb gezien en dat ik vooral in de OpenSource CMS’en snel gewend ben geraakt aan Tinymce en dat is toch wel een hele verademing waardoor de toegankelijkheid voor dergelijke pagina’s een heel stuk wordt vergroot.
“MS Word kennen is Wiki Editten”, kun je haast zeggen.

Wellicht is een implementatie wat te vergaand, maar een poging daartoe is zeker geen weggegooide moeite.