Deze week deed ik navraag bij de provincie Fryslân over een verkeersbesluit over deze zin:
Door plaatsing van onderborden OB65 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij de onder sub 2 genoemde borden C09, landbouwverkeer toe te staan dan sneller kan en mag rijden dan 25 km/u;
Nou zijn er wel vaker onderbordconstructies die ik niet direct snap, maar deze leek me niet juist, en inderdaad:
U heeft gemeld dat er een onderbord wordt genoemd in het besluit dat niet hoort bij de te nemen maatregelen op de weg tussen Dokkum en Aldtsjerk. Dit is een terechte opmerking.
In het verkeersbesluit is een foutief nummer genoemd dat niet van toepassing is op het onderbord dat hoort bij het toestaan van tractoren die sneller kunnen en mogen rijden dan 25 km/u. Het onderbord dat hierop van toepassing is betreft OB55. Er komt nog een correctie op het besluit waarbij het juiste bordnummer zal worden toegepast.
Mooi. Leuk om een correctie in een verkeersbesluit te veroorzaken denk ik.
Maar nu vraag ik me af: waar in het RVV staan deze onderbordencodes dan? Ik vind ze meestal door gewoon te zoeken met een zoekmachine, en dan zie ik het betreffende bord op een tiental websites van verkeersbordenmakers, maar in het RVV mis ik deze categorie. Kijk ik verkeerd?
Naast de RVV-codering bestaat ook een VNVF-codering (Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten), waarmee er ook codes zijn voor onderborden en complexere combinaties/varianten van gewone borden.
Het zijn productiecodes, die men in het verkeersbesluit proces gebruikt.
We hebben al eens de discussie gehad of we C09 of C9 moeten gebruiken.
Zo ook OB5 of OB05.
Onderborden worden alleen beschreven. RVV art 67
'uitgezonderd"
Dat is bij verkeersborden makkelijk. Die voorloopnul zit nu niet het RVV, maar is verder ook zinloos, want:
D04
D104
Het hele punt van een voorloopnul is om de uitlijning en sortering van codes te regelen (vroeger, toen computers dat nog niet gewoon konden op verzoek). Als die voorloopnul zinnig wil zijn moeten er immers meer voor:
D004
D104
Maar daar zit niemand op te wachten.
Het is her en der wel te vinden inderdaad, maar ik verbaas me erover dat overheden wel steeds zeggen ‘bord XXX volgens het RVV’ en vervolgens met een code komen die niet in het RVV staat, maar blijkbaar alleen in een betaald document van het VNVF.
“landbouwverkeer toe staan dat sneller kan en mag als dan 25 km/u”.
Deze zingedeelte.
Wat is landbouwverkeer?
En dan de snelheid. Ga je dat op het onderbord aangeven. uitgezonderd boven de 25 km/h, een boer die met zijn speedpedelec met een Landbouwactiviteit bezig is. ( Controle gewas, om maar een uiterste te noemen.)
Landbouwvoertuigen is dan weer wat anders.
Bij C9
“Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen”
OB65 uitgezonderd brommobielen
Als je naar het hele plaatje kijkt dan zou brommobielen juist ook op die weg kunnen, qua snelheid en dat brommobiel de regels volgen “van motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen” RVV art 2a
Blijkbaar was men in hun hoofd daar wel mee bezig, brommobielen.
OB55
Edit FOUT uitgezonderd motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h
Dat is juist lager dan 25 km/h.
Dat staat haaks op bovenstaand verhaal “dat sneller kan en mag als dan 25 km/u”
Zou het kunnen, dat men twee onderborden moet plaatsen.
De provincies hebben vaak geen kaartje met verkeersborden bij het besluit, dan is het puzzelen wat men nu bedoeld en waar.
Bij Gemeenten is dat vaker wel zo.
Geen idee hoe ze dat zien. Ik vond het ook wat vaag. Hopelijk pikt iemand te zijner tijd de daadwerkelijke bebording daar een keer op. Iemand meldde zich hierover al via een note, dus ik verwacht het wel te zien als het later anders blijkt.
Ik ga hier de fout in, overname wiki, wiki aangepast.
uitgezonderd trekkersymbool
moet zijn
uitgezonderd
landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines