Onbesuisde wegaanpassingen Hilversum unclassified -> residential

Het omtaggen van pure woonstraatjes in woonwijken lijkt wel door iedereen ondersteund te worden en is ook een noodzakelijke stap om unclassified ofwel uit te faseren ofwel betekenisvol te gebruiken. Het hangt MI op de haalbaarheid, en dat hangt volgens mij vooral van het willen af. Waar een wil is is een highway, zou ik bijna zeggen.

Eens mee dat in Nederland veels te veel unclassified’s rond hangen, vaak sinds de AND-import en sindsdien niet meer aangeraakt. Het is zeker een goed idee om de pure woonstraten om te taggen naar residential. Ik doe daar graag mee (doe ik al in een zekere zin).

Ik hecht wel waarde aan unclassified als ‘quaternary’, voor kleine wegen binnen de bebouwde kom met een zekere ontsluitende functie. In de dorpjes waar ik rondloop zijn de ‘grote wegen’ meestal tertiary. Voor de kleinere wegen maak ik graag het verschil tussen residential (hier moet je alleen zijn als je hier woont / op bezoek wilt) en unclassified (hier kom je tenminste naar een gehuchtje). Zo pas ik unclassified/residential toe, en ik heb de indruk dat dit in mijn buurt gebruikelijk is. Het zou jammer zijn als ik dat verschil niet meer kon maken.

Dat neemt niet weg dat ‘unclassified’ een slechte naam is. Want het is wél een classificatie. Net als iemand die ‘naamloos’ zou heten - die heeft dus wel een naam :wink: Maar ja, that ship has sailed, vrees ik.

Het woord quaternary zie ik steeds terugkomen.
Wat betekent het?

Vierderangs.
Primary eersterangs
secondary tweederangs
tertiary derderangs
quaternary vierderangs

In de meeste landen delen ze het wegennet in in drie rangen plus een veegkategorie. In de UK heeft de veegkategorie de naam “unclassified” gekregen, heel ongelukkig want zonder nadere info verstaat vrijwel iedereen daaronder “ik weet het niet”, “onduidelijk”, “nog te bepalen”.
Ook hebben veel landen een gat tussen het weggennet en de binnenstraatjes, namelijk de niet-doorgaande lokale toegangswegen / wijkverbindingen binnen de bebouwde kom of tussen het lokale buitengebied en de stad.
Dus het is best logisch om te zeggen, unclassified zowizo niet meer gebruiken buiten de UK waar ze het -mag je aannemen- goed doen, en voor de rest een quaternary invoeren voor de tussenlaag tussen het geclassificeerde doorgaande wegennet en woongebieden. In de woongebieden moet je dan nog kiezen naar voornaamste funktie van de straat of weg.
Belangrijkste benodigdheid: renderers en routers moeten het verwerken, en voordat je aan zoiets gaat beginnen heb je commitment nodig.