Jag föreslår att vi tar bort/ändrar denna tag på samtliga stationer i Sverige då den är felaktig i 99% av fallen. Den kom till genom en import av NVDB se Sweden/trafikverket/busshållplatser - OpenStreetMap Wiki Då gjordes detta antagande:
“Varje hållplats har ett numeriskt ID i Trafikverkets data. För järnvägsstationer verkar det sammanfalla med UIC-numret. Enligt Trafikverkets beskrivning (sidan 9) är hållplats-ID samma som i Samtrafikens data. Enligt Samtrafiken genomförde de dock en ändring 2015-2016 från sju- till niosiffriga hållplats-ID (gtfs_id=*
) genom att byta ut de inledande siffrorna 74 mot 7400. Detta behöver ändras om man hämtar data från Trafikverket.”
Problemet är att detta inte stämmer, uic id:na är ej desamma som samtrafikens rikshållplatsnummer. Ett exempel är Göteborg C där rikshållplatsnumret är 740000002 men UIC-numret är 7401318.
Mitt förslag är att ändra uic_ref=* till ref:SE:rikshållplats=* för att behålla den information som finns men ändå kunna korrigera värdet på uic_ref=. Anledningen till att jag inte valt att använda gtfs: namespacet är att rikhållplatsnumren används som mycket mer än som id:n i GTFS.
Källa Rikshållplatsnummer:
Trafiklab (Samtrafiken) API:er
vy.se (Resesök vissar nummer i url)
malardalstrafik.se (Resesök vissar nummer i url)
tagibergslagen.se (Resesök vissar nummer i url)
Källa UIC-nummer:
Trainline Stations Studio
Stop Place Registry - Göteborg Centralstation, Göteborg