Om importprojekt, JOSM och iD

Jag har suttit i snart 2 år med min NVDB-fil för Arvika för att säkra att vägarna blir perfekta. Men kanske jag ska köra screencapture när jag importerar efteråt. Synd att man inte får med keyboard input. Jag testade med onscreen keyboard en gång men det är omöjligt att se vad som händer.

Steg 1 för Replace Geometry i JOSM är att ändra keybind så man inte har sönder händerna när man håller på med import.

1 Like

Jag har mappat Replace Geometry till en extratangent på musen. En andra extratangent är kopplad till History. Fungerar väldigt bra, för två av de mesta använda kommandona jag använder.

Om man doppar tårna i JOSM:s bugghanterare så är det lätt att få bilden av att det idag drivs av en person som gör, två personer som vill men där livet inte längre tillåter och att de fajtas med en infrastruktur som behöver moderniseras samt med problemet att de inte kan släppa en ny version för att det inte går att förnya kodsigneringscertifikatet.

Så tyvärr ger det inte en trygg känsla av det verktyg som som OSM verkar helt beroende av.

Och vad tycker du att man/du ska göra?
För vad jag förstår är det i första hand brist på resurser/folk som utvecklar JOSM. På sin fritid.

Min avsikt var att belysa att även JOSM i min sin verkar dras med problemen som tidigare har nämts i tråden, som du säger “brist på resurser”. Så att hoppas på att JOSM kommer bli mer användarvänligt, vackert, snabbare utan att det dyker upp mer resurser t.ex. genom sponsring från OSMF (eller hur det nu funkar) är tyvärr inte troligt.

Det jag har gjort är att försöka förbättra buggbeskrivningar och skicka patchar kring mitt nischade intresse av poolen. Detta med insikten om att det inte ser ut som att någon kommer integrera dem i JOSM den närmaste tiden, men nu finns de i allafall därute om någon vill slita på dem.

Jag har replace geometry på Enter :slight_smile:

Jag är inte förvånad att det ser illa ut med JOSM utveckling, det är “typiskt OSM”.

Men det är just det där som är så svårt att förstå. Man har en världsomspännande databas som används av flera stora företag, ja alla stora drakar som inte vill vara beroende av deras konkurrent Googles kartdata. Microsoft, Facebook, Apple för att nämna tre. Tusentals personer sitter och bidrar data världen över varje dag, år efter år. I kommersiella världen skulle OSM:s databas vara värderad till mångmiljardbelopp.

Hur kan man då hamna i den här situationen? OSM hankar sig fram, man har knappt resurser att drifta sin egen server, och det finns inte folk att utveckla verktygen. Det är obegripligt.

Men visst det hjälper inte att bara sitta här och klaga för ingen av oss här kan göra så mycket åt just den situationen.

Eller jo, det känns lite bättre nu faktiskt. Nu ska jag gå och dricka kaffe. Go kväll!

1 Like

Tyvärr är det inte unikt för OSM, utan förekommer kring mycket öppen data/öppen källkod.

Som ett exempel kan nämnas OpenSSL, ett projekt (nej, det projektet) som underbygger all säker kommunikation på nätet, och utan att överdriva används av varje person som använder en dator, mobil eller surfplatta, och varje organisation som har någon form av hemsida eller nätverk. Skulle OpenSSL magiskt försvinna så skulle internet omedelbart krascha.

Och projektet har exakt två heltidsutvecklare (vilket i öppen källkod sammanhang ändå är många)…

Finns något begrepp från game theory som beskriver det hela; att alla vill få ut värde men ingen vill stoppa in pengar (inte tillräckligt i alla fall).

Obligatorisk relevant XKCD:

image


Ingen komplett lösning, men en tanke jag lekt med ett tag: Man kanske borde starta en “OSM Sverige”-förening, för att genom den samla in pengar från sponsorer (användare), som man sedan kan stoppa in i utveckling vi tycker är viktig, eller t.ex. för att köpa icke-öppna data. Min erfarenhet är att de flesta företag faktiskt är villiga att betala en mindre summa för något som ger dem stort värde, bara man hittar rätt person att prata med och kan skicka en svensk faktura. Har något sådant diskuterats tidigare?

1 Like

Jag har alla kommandon till vänster på tangenbordet så jag inte behöver släppa musen med högerhanden.

torger nämnde att instruktionsvideos kanske skulle underlätta för nybörjare i NVDB-projektet.

Tror ni att de skulle ge resultat och vara värt mödan?

Vilka verktyg finns för att skapa sådant?

Jag är bara en datapunkt så utgå inte bara från mitt svar, får du inte fler som svarar här så kan det nog vara värt ett separat inlägg. Men för min del skulle det inte hjälpa så jättemycket.

Dels för att största hindret fortfarande skulle vara tidsåtagandet, och dels för att jag föredrar text över video. Men speciellt text vs. video finns ju det ju många som tycker raka motsatsen.

Däremot skulle jag tycka det vore intressant rent allmänt att se hur ni som är vana JOSM jobbar, inte nödvändigtvis med NVDB-import utan även med “vanlig” kartering.

Vad gäller verktyg så är nog OBS det vanligaste svaret, gratis och går att göra praktiskt taget allt man behöver.

Jag hade uppskattat det. Försökte läsa instruktionerna igår efter att ha följt den här tråden och trots att de är väldigt detaljerade så kan det vara knepigt att visualisera flödet.

Bara att få se hur någon erfaren hanterar vanliga situationer hade varit väldigt nyttigt. Det blir tydligare vad som är viktigt, hur vägar delas, hur mycket finjusteringar som görs i omgivningen osv.

Det finns olika verktyg för det, här är ett jag hittade efter en kort googling (har inte provat det själv), GitHub - mulaRahul/keyviz: Keyviz is a free and open-source tool to visualize your keystrokes ⌨️ and 🖱️ mouse actions in real-time.

Ja men det är omöjligt för den som tittar att hänga med på vad som händer.

Jag gillar den här iden :slight_smile:
Det finns lite embryo till detta i DK där de bjuder in till mapping-events ihop på plats och virtuellt. Syns på deras epostlista.

Det går väl ändå inte, eftersom vi då köper den och gör den öppen för alla att använda gratis. Blir en konstig licens :slight_smile: