Off-topic: GIS

In een Facebookgroep hou ik me al lang bezig met oude gebouwen en waar ze stonden; sommige hebben de oorlog niet overleefd. Ook zijn complete rotondes aangelegd waar vroeger huizen stonden. Om een en ander uit te zoeken leg ik oude luchtfoto’s op Google-ondergrond in het fotobewerkprogramma Gimp. Dit gaat supernauwkeurig, dat is het probleem niet.
Waar ik tegenaan loop is dat al mijn bestanden Google-ondergrond uit 2006 of zoiets hebben en die is niet up to date. Daarom lijkt het me beter mijn luchtfoto’s te georeferencen in een deftig GIS-programma.
Ik heb QGIS geïnstalleerd, dit moet ik nog helemaal leren. Wel krijg ik automatisch de laatste PDOK-lagen binnen, dat heb ik al uitgezocht.
Maar QGIS loopt te veel vast, bovendien krijg ik de melding dat er een nieuwe versie uit is.
Vóór ik wat nieuws installeer wil ik graag weten wat jullie gebruiken. Er zitten hier een paar die met GIS werken, dat weet ik zeker :slight_smile:
Dit is een voorbeeldje gemaakt met Gimp; de omgeving Nassaustraat compleet verwoest:

Je kunt QGIS starten met

--noversioncheck

om niet genotificeerd te worden over nieuwe versies. De maandelijks updates zijn wel de moeite waard, upgraden blijft aangeraden. De nieuwe 3.0.x releases zijn vrij vers van de pers, mogelijk heb je minder last van vast lopers met de LTR versie (2.18.x).

Een beter open source GIS pakket dan QGIS ga je niet vinden. Qua alternatieven voor jou use case is GRASS mogelijk een optie. GRASS is overigens ook te gebruiken via QGIS.

Zelf gebruik ik QGIS voor niet-OSM zaken, en dat zullen de meeste hier doen voor zaker waar JOSM niet voor geschikt is.

Bedankt voor je uiteenzetting. Ik gebruik QGIS 2.16, ik had al gezien dat dat geen LTR is.
Mogelijk moet ik mijn videokaartdriver ook upgraden (al lopen andere programma’s niet vast).
OK, voorlopig dus doorgaan met QGIS, tot nu snap ik er zo ongeveer nulkommaniks van. :confused:

Wat doe je er dan mee?

Er zijn een hoop tutorials en andere documentatie te vinden voor QGIS, begin daarmee en hou het simpel. Er zit heel veel functionaliteit in QGIS die je in eerste instantie niet nodig zult hebben.

Voornamelijk verschillende datasets vergelijken.

Misschien kun je hier nog wel wat interessant materiaal vinden. :wink:

Ha ja de foto’s van NIMH, geweldig! Reken maar dat ik ze gebruik :slight_smile:

Ze zijn allen voorzien van CC-BY-SA 4.0 licentie, dus je kunt je uitleven…

Maar niet voor gebruik in OSM.

Ik begreep ook uit zijn verhaal dat dit gewoon hobbymatig is en niet voor gebruik in OSM.

In wikimedia staan ook genoeg foto’s met CC-BY licentie maar ik zie niet zo 1-2-3 de meerwaarde van foto’s in OSM, maar ik heb me daarin ook nooit verdiept.

Klopt dit is een andere hobby en heeft met OSM niks te maken :slight_smile:

Persoonlijk werk ik zelf met QGis.
Weinig problemen mee eigenlijk.

Wel is het zo dat (wanneer je met WMS-achtergronden werkt) je soms wat geduld nodig hebt, maar dat ligt eerder aan de snelheid van de WMS-dienst dan QGis zelf. Enige waar ik soms issues mee heb als ik (terwijl die nog achtergronden aan het laden is) weer ga pannen, het dan al eens fout loopt.

Verder heb ik op zich toegang tot een licentie MapInfo (betalend), maar die wordt overwegend maar gebruikt voor dataconversie (van autocad DWG-files naar tab/shapefiles toe.

Onze mede mapper:

Valkenburg.
https://www.youtube.com/watch?v=VxOlIFe9WHw

De data in het Stelsel van Overheidsgegevens is niet uitsluitend geschikt voor administratieve doeleinden. Met bijvoorbeeld de AHN2 hoogtedata en de luchtfoto’s 2017, beide rechtenvrij beschikbaar via de Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK.nl), zijn gemakkelijk 3-D animaties te maken in een GIS pakket. Zie bijvoorbeeld deze animatie van Valkenburg aan de Geul met hoogtedata x2, gemaakt met het gratis Open Source pakket QGIS 3.0, en dus louter overheidsdata. **Gemaakt in minder dan vijf minuten!
**
https://forum.pdok.nl/t/3-d-animatie-met-ahn2-en-luchtfotos-van-pdok/1239