Oense om cykelregler

Hejsan. Jag använde OSM som cykelguide, och upptäckte att Arboga saknar markeringar för cykling. Detta innebär att de inte dyker upp för mig och andra cyklister.

Jag använde Street Complete för att enkelt korrigera taggarna i enlighet med svenska cykelregler (Svensk lag och kommunens lokala föreskrifter).

En användare har nu raderat dessa då han anser att man inte får tagga saker som inte är implementerat i verkligheten. Han menar att då det saknas specifik cykelbana på dessa vägar så ska det inte stå att man får cykla på dem.

Jag markerade dem “cykleway:both=shared-lane”, Dvs cyklar och bilar delar samma körbana.

Jag misstänker att användaren som tagit bort taggarna förväxlat taggen jag använde med “cykleway:both=lane” som betyder att det finns en målad cykelbana på vägen (vilket det mycket riktigt inte finns).

Är det jag (och Street Complete) so har gjort fel här, eller hur ska man korrekt markera cykelreglerna på gatorna?

Mvh. Eric

Dubbelpost. Se: Angående konflikt/diskussion om cykelvägar - #2 by victor-valencia-vasterbottenost