Ny kartläggare i Södra Stockolm med lite frågor

Har precis börjat lägga till saker genom att cykla omkring med min GPS (med utgångspunkt från Årsta) och har lite frågor;

Hur gör man egentligen ett övergångsställe? Instruktionerna verkar vilja att det ska vara en nod, men hur funkar det tex vid en dubbelriktad större väg (där det dessutom känns viktigare att markera)? Känns som man skulle vilja dra en väg rakt över då, speciellt ifall det är en cykelled man drar.

Vad drar man egentligen gränsen mellan en gångväg och en cykelväg? Verkar som det mesta är markerat som higway=cycleway / foot=yes men det känns lite konstigt på grus-stigar i skogen tex? Jag markerade just en sån stig/väg som highway=footway / bicycle=yes istället.

Jäkligt skoj så här länge iaf. Funderar på att köpa en hjälm-videokamera så man slipper stanna och fota allt potentiellt intressant - då skulle man bara kunna synka tiden i filmen med tiden i GPS-tracket och tagga allt intressant man filmat…

– Sasq

Tjaba

Jag skulle dra cykelvägen tvärs över den breda bilvägen, och sedan markera de noder som ingår i bägge vägarna som övergångsställen - ifall de är det i verkligheten.