Noget galt med dette stykke vej i Jelling?

Jeg har fået en henvendelse fra en ny OSM-bidragsyder, som har bemærket, at et vejstykke, jeg som den sidste har redigeret, i Jelling giver en underlig ruteføring i en motorcykel-app (Kurviger).

Ruteberegnerne på OSM (og i OsmAnd) har ikke noget problem med at lave en direkte rute gennem dette stykke vej, og jeg kan simpelthen ikke gennemskue, om der er noget i OSM-data for dette vejstykke, som får den pågældende app til at lave en underlig omvej eller om det blot må tilskrives en bug i appen?

Der er i øvrigt et tilstødende vejstykke mod øst med en lidt tvivlsom ‘vehicle=destination’ angivet, men det ser ikke ud til at være årsag til omvejen.

Det værktøj Kurviger går det ikke ud på at lave den mest kurvede rute fra A til B og derfor slår et smut neden om der?

Jeg tænkte det også, men sætter man den til Fastest, er resultatet det samme.

Hvad får dig til at formode, at dette stykke ikke har indflydelse?

Der er jo også det, at du skal ind over en traffic_calming=table, men vi kender ikke Routingens beregning her. Måske skal den undgå sådan en ting, for at komme hurtigt frem.

Det er egentlig bare fordi, at ruteføringen jo ser ud til at ignorere det. At der er et trapezbump kunne derimod godt være en årsag, omend det virker som en noget underlig prioritering.

Er det så ikke bare at det er en “bug” i Routingen vi ser ind i?

1 Like

I Kurviger forum, gætter de på at vehicle=destination er problemet. Det betyder vel, at man ikke må køre gennem der, og derfor prøver Kurviger at unggå det. Man må gerne besøge nogen i området hvis du har sin destination der, men altså ikke bruge vejen som transit. Jeg kan ikke se at den tag er rigtig på det sted, hvad mener i?

Det kan godt se ud til, at det er faktisk destination-tagget, som er årsagen. Hvis man flytter startpunktet for ruten helt op til Jelling Kro, tages en stor omvej uden om vejsektionerne med destination-tag. Den oprindelige rute er måske bare appens nødløsning, når startpunktet er lagt, så den ikke kan køre mod ensretningen.

Har du lokalkendskab til Jelling? Er det korrekt, at de vejsektioner skal være tagget med ingen gennemkørsel (også Vestergade)?

Nej jeg har ikke loka kendskab til Jelling. Men nu har jeg kørt rundt med google streetmap for at lede efter gennemkørsel forbudt. Om dem ser jeg altså ingen af. Men hvis tagget er rigtigt, så skal skiltet vel stå nogenlunde ved liniernes endepunkter. Jeg ser dem ikke.

Jeg kan heller ikke se skiltning på vejen ved Brugsen om ingen gennemkørsel på Mapillary (i princippet er det pga. ophavsret ikke tilladt at OSM-kortlægge vha. Google Streetview). Tillader mig derfor at fjerne destination-tagget der. Kan ikke se, hvad der gælder for Vestergade længere mod nord.