Er is een nieuwe tag voor segmenten van rivieren die door meren stromen: Tag:waterway=flowline - OpenStreetMap Wiki
In NL hebben we momenteel nog maar 1 exemplaar hiervan, maar er zijn er meer mogelijk. Wat vinden we van het gebruik van deze tag in Nederland? Zelf ben ik er wel positief over.
Ik vind het een nuttige toevoeging. En misschien is het niet altijd zichtbaar, maar ik denk wel verifieerbaar genoeg voor ground truth.
Waar trekken we de lijn tussen waterway=fairway en waterway=flowline?
Ik kan mij eigenlijk geen toepassing bedenken binnen Nederland die niet al door andere tags beter te omschrijven zijn.
Die gedachte had ik ook, nu ik een paar weken terug een fairway onderdeel zag zijn van het sloepennetwerk bij Broek op Langedijk.
Wat ik ervan begrijp is het doel niet om een vaarweg aan te geven over het water, maar om de continuiteit van een waterstroom (mn rivier) aan te geven (stroombed), terwijl het wateroppervlak een groot meer is. In berggebieden komt dit natuurlijk heel veel voor. Vaarroutes zijn dan meestal niet gelijk In Nederland kan je denken aan de Rottemeren in de Rotte, al is dat niet echt een rivier, meer een kanaal/wateropslag, maar in zo’n duizeneilandjesgebied met vrijwel stilstaand water in de slootjes is het niet erg zinvol om apart een stroombed aan te geven.
Helder onderscheid. Er zijn zoals je zegt ongetwijfeld enkele situaties denkbaar waar flowline de voorkeur zou genieten boven fairway. Dan is het dus de vraag of zo’n flowline (op termijn?) ook routeerbaar is.
In dat duizendeilandjesrijk is (als ik me niet vergis) er niet veel dat stroomt, of het moet door bemaling komen. Daar lijkt mij ook de fairway op zijn plaats.