Nieuwe laag op openstreetmap.org (Tracestrack) van Nederlands eenmanszaakje

Sinds kort heeft openstreetmap.org een nieuwe laag:

Dit is een vork van Carto die (voorlopig?) closed-source is. De maker is een eenmanszaak uit Eindhoven wat OSM-tiles levert als dienst.

Het ziet er in ieder geval aardig uit, maar er zitten behoorlijk wat kleine renderdingetjes in die wat netter kunnen (man_made=bridge wordt nu helemaal niet getoond). In de huidige closed-source-staat van deze laag is het ook niet mogelijk om dit aan te kaarten en op te lossen, wat wel jammer is. De laag loopt ook een paar dagen achter, wat hem voor mappers als QA-tool minder geschikt maakt.

Ik ben wel benieuwd of de persoon achter Stacktraces open staat voor verbeteringen vanuit de gemeenschap. (Wellicht vindt die zijn weg nog naar dit forumdeel?)

Wel interessant:

Added rendering
Government landuse: landuse=governmental landuse=civic_admin landuse=institutional

De maker lijkt dus open te staan voor nieuwere land-uses, wat hoopvol stemt voor landuse=education en landuse=healthcare bijvoorbeeld.

1 Like

Ik ben er positief over. Ook leuk om te zien dat shrubbery gerenderd wordt.

Mooie laag. Bedankt.
Iemand die weet hoe ik lagen weer kan verwijderen op openstreetmap.org ?


Druk op deze knop en dan op “standaard” om OSM Carto weer te zien (of welke laag je maar wilt).

Zou nog wel even in een andere kleur dan ‘gras’ mogen. :slight_smile:

Ja, dat weet ik, maar kan ik geen lagen uit het overzicht verwijderen?

Nee. Dit is niet jouw persoonlijke overzicht, maar een overzicht van de lagen die beschikbaar zijn op osm.org.

Op je pc kun je wel Adblock Plus of Ublock Origin in je browser gebruiken om een laag uit de lijst te verwijderen.

OK, thanks. Meen dat ik de laag er pas bij kreeg toen ik op de 2e link van Jeroen klikte. Zal wel toeval zijn.

Het oogst wel lekker fris en vind tekst er ook wel mooi uitkomen. Minder vind ik hoe voetgangersgebieden in binnensteden er nu uitzien (donkergrijze tegels):

Voorbeeld:
osm_laag_nieuw

De POIs vind ik dan weer wel mooi naar voren komen op deze laag.

wat is eigenlijk het idee erachter om zo’n laag toe te voegen? Cycle Map en Transport Map kan ik nog wel begrijpen, maar deze snap ik niet zo (tracestrack topo… ?), al ziet het er best leuk uit. Kan me voorstellen dat je honderden varianten kan maken, wat doet openstreetmap dan besluiten om juist deze op de main pagina te zetten…

Het zit mij verder niet in de weg, inmiddels al wel 7 verschillende lagen nu.

1 Like

Ik vind de implementatie van overhangende gebouwen (hogere verdiepingen, afdakken, balkons) ook wel erg netjes gedaan:

Hoe hoogte - of laagte - wordt weergegeven is ook indrukwekkend vanaf zoomlevel 8 en lager. Op het eerste gezicht lijkt het alsof alles onder zeeniveau blauw wordt weergegeven:

Ja, een beetje te sterk. De maker lijkt “onder zeeniveau” geinterpreteerd te hebben als “moerasland”. Voor Nederland geeft dit een heel raar beeld.

Zou zomaar eens de nieuwe kaart van Nederland kunnen zijn …

Volgens mij is Tracestrack closed-source, dus die is meteen gediskwalificeerd. Misschien maakt Map5Topo van @justb een betere kans op deze titel.

Tracestrack heeft weliswaar geen “GitHub” o.i.d. waar de stijlen zoals “Carto” voor osm.org kunnen bekeken/issued/PR-ed, maar dat geldt voor een aantal van de overige laag-keuzes ook: zowel CycleMap (is OpenCycleMap) en Transport zijn in die zin niet Open Source. Deze laatsten komen m.i. ook van een ‘eenmanszaak’: Thunderforest.com, van onze dierbare Andy Allen, groot bijdrager aan OSM i.h.a. en o.a. ‘Carto’. Ook daar geen GitHub o.i.d.

Denk een FOSS-verdienmodel waardoor een maker niet zozeer rijk wordt, maar tijd vrij heeft om aan FOSS/OSM te werken. Ik herken dat wel… :slightly_smiling_face:

map5topo: is niet helemaal vergelijkbaar met bovengenoemde kaarten, want de data komt deels uit OSM (vnl wegen). In die zin is het meer als Overture Maps: een generiek/uniform/geïntegreerd data model/schema, ‘map5 schema’, op basis van OSM en NL Basis Registraties (BAG, BGT, BRT, BRK, NWB, AHN etc) plus een (raster) topo-kaart ‘map5topo’ daarop gebaseerd, maar later is Vector ook mogelijk. Allemaal Work-in-Progress, plan is FOSS, zoek mensen om mee te helpen, in ieder geval vast wat documentatie: https://map5topo.nl.

1 Like

Ik heb de ballen verstand van programmeren, maar ik heb wel alvast wat issues geopend om je de komende tijd van de straat te houden :wink:

1 Like

De Tracestrack code zit inmiddels op github:

De licentie is CC0 1.0 Universal, veel vrijer kan je het niet krijgen.

Het verdienmodel lijkt het aanbieden van tiles te zijn.

3 Likes

Leipe shit is het, die kaart. Vooral als je helemaal uitzoomt en de aarde als bol ziet. Nu heb ik altijd al een zwak voor bollen gehad, vermoedelijk overgehouden aan de tijd toen ik verslaafd was aan Bosche Bollen.

Hoe dan ook, op een gegeven moment is er een overgang van bol naar “platte kaartprojectie”.
Blijkbaar gemaakt door iemand die er verstand van heeft.

1 Like