Nieuwbouw VOMAR Heemstede meedenk sessie

Naar aanleiding van in gangzijnde Nieuwbouw VOMAR Heemstede enkele vragen:

  1. Op gebouw niveau: key owner toevoegen aan gebouw ?
  2. Parkeergarage taggen op gebouw niveau middels:
    Building:part ?
  3. Naar aanleiding van bovenstaande link: Nieuwbouw VOMAR Heemstede waarin vertelt wordt dat: garage ingang zich bevindt aan de Eikenlaan: de 1-richtingstoegangsweg taggen als: Highway=service + service=driveway ?
    In de documentatie wordt vertelt het niet te doen zonder verdere uitleg waarom dit niet handig zou zijn…
    A. Reden om het wel te doen:
    het is een verder onbelangrijke 1-richtingstoegangsweg
    B. Reden om het niet te doen (niet op te maken uit enige documentatie maar louter mijn verkeersinzichtelijke conclusie kwa 1-richtingsverkeer in de omgeving):
    de toegangsweg gaat ook gebruikt worden als bevoorraadingsweg voor de VOMAR waardoor deze weg een brede weg moet gaan zijn…

Graag wat advies/meningen/gedachte van iedereen hier zodat bij in gebruik name van het gebouw en bijbehorende toegangswegen de tags in 1 keer goed neer gezet kan worden.

Bij Overhoeks heb ik een tijdje geleden de gebouwen aangescherpt daar ligt onder het hele blok van 10 woontorens een parkeergarage.


Overhoeks

Die staat als volgt ingetekend"
image

En bij elke inrit een parking_entrance
image

Ziet er goed uit Otto !

Gebruik key building:part=
Ik heb juist een 13 uit een dozijn gebouw gekozen voor een meedenk sessie omdat dit in de bouw wereld zo’n beetje de standaard gebouw vorm geworden is in stedelijk gebied, met de logische naam: ‘woon- & werk-bouw’-gebouw. Kenmerkend aan dit soort gebouwen is: winkelfunctie, gecombineerd met wonen en een gezamenlijke maatschappelijke functie in dit geval een parkeergarage.
Omdat de parkeergarage onderdeel is van het hele gebouw en een hele ander functie & attributen heeft dan de andere 2 delen te weten: supermarket & het andere deel: apartments zou dit het gebruik building:part= rechtvaardigen.
Toch zie ik dat deze key, in dit soort steeds meer mainstream wordende gebouwen, vrijwel nooit gebruikt wordt.

De key owner (bij dit specifieke gebouw zou dat zijn: owner= Hoorne Vastgoed) kan heel handig zijn m.b.t. het snel op kunnen diepen van opstapelzijnde verbouwings- en/of grotere herstructureringsplannen van de gebouw eigenaar omdat dit vaak resulteert in publieke ruimte wijzigingen rondom het bewuste gebouw.
Bovendien hoor ik van ondernemersverenigingen dat deze key welkome nuttige data voor hun is ook wegens bovenstaand genoemde reden.

Tevens wilde ik praktisch, middels een future note, laten zien dat het gebruik van een note op een heel project heel nuttig kan zijn ook voor gebouw-bouwprojecten omdat je op deze manier:

  1. Vele kleine note opmerkingen na de oplevering van een gebouw door goed bedoelde surveys aanzienlijk terug kan dringen, immers door in 1 gebied zowel gebouwplannen als ook gemeentelijke herstructurerings-infrastructuur plannen op te nemen in 1 future note volstaat 1 goed geplande gebiedssurvey.
    Immers door de future note weet je exact welke plekken survey-waardig zijn zodat je kan controleren dat de definitieve ontwerpen ook daadwerkelijk de praktijk situatie geworden is…
  2. Door het verzamelen van infobronnen in 1 future-note kom je ook data tegen die je in een normale survey nooit ontdekt zou hebben.

Mijn inziens zou samenvattend: dit standaard type gebouw alsvolgt gemapped moeten worden:

Contour van het totale gebouw:
key building= parking; supermarket; apartments (building relation wordt door deze notatie overbodig en kan dan ingezet worden voor complexere gebouw relatie’s (bijv: afzonderlijke gebouwen die bij elkaar een gebouwcomplex vormen bijv: gevangenis-complex.)
key owner=
BAG info keys
key building:architect=
key building:levels= [totaal aantal verdiepingen]
Optional keys: name, all monument info

Vlak-Contour ‘basement/underground’
key building:part= parking
key building:levels= [totaal aantal parkeerverdiepingen] waar mee parking multi-storey key overbodig wordt.
key level= (om aan te geven op welke verdieping(en) deze faciliteit zich bevindt)
key layer=-1

Vlak-Contour begane grond:
building:part=supermarket
building:levels= [totaal aantal supermarket verdiepingen gerekend vanaf de verdieping met deze faciliteit tot het aantal aangegeven verdiepingen]
key level=
key brand=Vomar
key level= om aan te geven op welke verdieping(en) deze faciliteit zich bevindt.
key layer=0
Op de adresnode: de adres keys, key brand=, key operator=, key website=, optioneel aangevuld met wiki keys

Vlak-contour top-verdiepingen:
key building:part=apartments
key building:levels=
key level=
key layer=1

Zou dit alles zo gestructureerd zijn dan voorkom je dubbele data opslag en kun je een gebouw in detail mappen…

Edit: typo correctie: Voorne —-> Hoorne

Ik ben geen expert hierin; maar zou vooral de instructie uit de wiki volgen:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:building:part

key building= parking; supermarket; apartments

dit is verwarrend, want dat zou suggereren dat dat deel van het gebwou alle drie functies heeft.

Zoals ik het lees geeft het aan dat het gebouw in zijn geheel een mixed used gebouw is waarbij de building:part aangeeft waar de in dit geval 3 gebouwfunctie’s zich bevinden (een beetje zoals je programmacode beschrijft, van structureel naar steeds gedetailleerdere code…)