Nieuw

Idd, 76 requests in de queue is veel en de harddisk zit vol dus iedereen moet wachten tot er weer wat ruimte vrij komt…

Overigens, mijn mapping tools zijn een Giant Expedition 1993 en Giant Revive 2006, eTrex Legend en eTrex Legend HCx

Inmiddels weer meer dan twee weken verder en ben nog geen stap opgeschoten. De oude Garmin 250 is weer voorzien van zijn originele verouderde map. Ik vind het toch maar een beetje aanmodderen op deze manier. Bovendien kan ik geen kaart van West-Europa in zijn geheel downloaden op de site van Lambertus of ergens anders. Zoals ik al eerder schreef is dat toch wel wat ik verwacht als ik tijd en moeite steek in het maken of verbeteren van maps.

Tja, wat moet ik hier van zeggen… Ik vind de insteek nogal negatief en kortzichtig eerlijk gezegd om de volgende redenen:

  • Mijn Garmin kaart dienst heeft niet de capaciteit om kaarten ter grootte van West-Europa te maken, de hoeveelheid data die daarmee gemoeid is is immens (2 tot 3 gigabyte). Noord Amerika idem dito. Als ik degelijke grote keuzes zou toestaan zou de dienst a) onbreikbaar worden of b) maar een fractie van het aantal mensen kunnen bedienen als dat het nu doet.
  • Met een klein beetje voorbereiding kun je ook binnen de gestelde limieten een kaart samen stellen die de route van Nederland totaan vakantie bestemming(en) en terug afdekt.
  • Iedere week kun je weer een up-to-date kaart laten maken en je kunt zoveel kaart combinaties laten maken als je wilt. Dit is niet te vergelijken met de kaarten van Garmin waar je voor moet betalen. Koop je een kaart bij Garmin dan wil je natuurlijk een zo groot mogelijke kaart voor het geld - voor het geval dat… maar die gedachtengang gaat niet op voor OSM kaarten, die gratis zijn.
  • Ik hoef niet te cateren voor de hebberigheid van anderen. Het aantal mensen dat werkelijk heel west europa door reist zonder de mogelijkheid om hun kaarten te updaten tussentijds lijkt me nihil.
  • Iedereen kan op basis van OpenStreetMap zijn eigen kaarten maken. Als jij vind dat er een complete, kant-en-klare West Europese Garmin kaart moet komen dan kun je dat zelf verwezelijken. Zo werkt dat in de opensource wereld: je zeurt niet over het vrijwilligers werk van anderen, als iets je niet aan staat doe je er wat aan of zoekt een alternatief.
  • OpenStreetMap is ook een succes zonder jou, dus als de kwaliteit of uitvoering je niet zint mag je ook gewoon een kaart kopen van Garmin.

Goed, dat was mijn chagrijnigheid die even luchten moest.
Dus je wilt een grote kaart van europa, heb je al hier rond gekeken en toen doorgeklikt hiernaartoe? En is de bevestigings mail voor jouw kaart verzoek niet aangekomen? Of wist je niet wat je er mee moest doen?

Lambertus,

Je mag je nu wel op je pik getrapt voelen, maar dat interesseert me helemaal niets.
Als ik me ergens voor inzet, dan wil ik er iets voor terug. Als ik meewerk om een kaart te maken, wil ik meedelen aan de resultaten. En niet eerst een kaart proberen te downloaden en wachten tot je die amateur-shit kunt downloaden, nadat je eerst moet kijken waar je heen gaat, want je krijgt maar klein gebied.

En dat je schrijft dat OpenStreetMap ook een succes is zonder mij is typisch een uitspraak die je kan verwachten als een hobbyist. En ik zal niet meer ‘zeuren’, ik koop wel een kaart. En dat Openmaps is net zo waardeloos als Opensource weet ik nu wel…

Eigenlijk zeur je zelf, voor honderd Euro per jaar kun je makkelijk hosting huren met onbeperkt dataverkeer. En als je geen hobby kunt betalen dan stop je er gewoon mee.

Zo, nu even uitloggen en nooit meer terugkomen hier…

Als ik jou was zou ik m’n geld terugvragen…

En meteen? En na twee straten ingevoerd te hebben heel West Europa? Een dankjewel kun je krijgen. De rest is niet gegarandeerd. Niemand is verplicht jou iets terug te geven voor je werk aan openstreetmap. Dat er toch een aantal zijn, zoals Lambertus, is meegenomen. Als het niet helemaal gaat zoals jij wilt is dat jammer voor jou maar je kunt dan niemand verwijten. Waar is je realiteistszin?

Deze man is…

Lijkt me prima. Ik ben het overigens ook volledig eens met Lambertus.

Bij Openstreetmap is gewoon leuk om samen een doel te bereiken. Het gaat er niet primair om om er iets voor terug te krijgen. Ik ben blij met alles wat anderen doen.