Nieuw wandelnetwerk in Zuid-Limburg wordt binnenkort gestart (hoe invoeren in osm?)

Dag OSM community.

Eindelijk zal zuid limburg (als laatste in NL?) een wandelroutenetwerk gaan krijgen. De paaltjes zijn al gepresenteerd en een pulbicatie in de krant is er ook al geweest.

Ik heb in het verleden alle nu aanwezige wandelroutes met gekleurde paaltjes in osm als relatie opgevoerd. Deze gaan dus de komende tijd vervangen worden door het nieuwe netwerk.

Mijn vraag: hoe gaat zo’n groot project in osm nu plaatsvinden? gewoon tracen en met het handje intekenen, zoals ik met de oude routes gedaan heb? Of zijn er connecties met instanties mogelijk die gps data en relatie data zouden kunnen verstrekken om dit nieuwe netwerk makkelijker in osm te krijgen?

ben benieuwd, Patrick

Ja, helaas wel, alles wat je importeert komt anders dubbel in OSM, als er tenminste al een pad ligt.
Wat zou kunnen helpen is GPS data als layer te gebruiken in OSM om het intekenen te vergemakkelijken.
2e beeldscherm, waar het netwerk al op staat, kan ook makkelijk zijn.

Ja, het is gewoon handwerk.
Knooppunt intekenen, lid maken van netwerk, routes intekenen, lid maken van netwerk, etc.
Let erop dat de knooppunten een expected_rwn_route_relations tag krijgen, dat geeft een beter overzicht waar nog routes missen.
Knooppunt.nl geeft daar een overzicht van.

Je kunt het bestaande netwerk Echt-Susteren omdopen naar Zuid-Limburg, dan zitten die routes en knooppunten er al vast in en kun je die aanpassen naar de nieuwe situatie.
Naar mijn idee, kun je het beste één netwerk maken voor heel Zuid-Limburg en geen kleine deelnetwerkjes.
Uiteindelijk doe je niet veel met de netwerken zelf, dus het is niet erg dat die wat groot worden, je werkt uitsluiten met routes en knooppunten. Het netwerk is alleen maar een opbergkast voor routes en knopen en een eenheid waar oa knooppuntnet.nl gebruik van maakt.

Welkom terug, klimpetje.
Het korte antwoord is: dat wordt gewoon ouderwets handwerk!

Het (misschien iets te) lange antwoord: Er zijn wel bronnen om de data als bv (meestal) shapefiles te krijgen, maar rechtstreeks overnemen kan niet omdat OSM de data op een totaal andere manier opslaat, namelijk als integraal onderdeel van de kaart-gegevens.

De routes in OSM zijn strings van wegobjecten, maar je krijgt van de databron een lijstje geopunten. De knooppunten in OSM zijn niet de paaltjes, maar de kruispuntnodes waar de routes met elkaar verbonden zijn. Maar je krijgt een lijstje geopunten die meestal naast de weg liggen.

Het resultaat is dat je alles toch zelf moet mappen. De databron is nuttig als voorbeeld, maar importeren is niet handig.

Een paar jaar geleden hebben wij als NL community in een groot project alle nog ontbrekende wandelknooppuntnetwerken in Nederland gemapt, tegelijk met het uitkomen van de Knooppuntnet Planner.

Voor mij werkte het het handigst met twee schermen, eentje met de Wandelnet routeplanner en de andere met JOSM. En dan zo systematisch mogelijk alles inbrengen, en checken met Knooppuntnet Analyse.

De Wandelnet routeplanner is gebaseerd op de landelijke routedatank. Wij hebben toestemming om de routebank en de planner als bron te gebruiken. Het is wel erg gewenst om zoveel mogelijk op de weg te checken, want de dataleveranciers willen er nog wel eens een potje van maken! Het is nuttig om survey:date=* te gebruiken om aan te geven dat de route of het knooppunt gecheckt is, en Knooppuntnet Planner heeft een kleurmodus die gebaseerd is op de survey:date.

PS binnenkort is Limburg de Provincie van de Maand, misschien een aardig project om er s even lekker met zijn allen tegenaan te gaan?

1 Like