Nieuw type rotonde?

N.a.v. project herinrichting Europaweg Haarlem (start Q1 2025) viel mij een nieuw type rotonde op, zie dit Definitief Ontwerp & voor de makkelijkheid deze onderstaande screendump.

Misschien mapdiscussie waardig zodat op moment van verschijnen bij OSM NL bekend is hoe dit type rotonde goed te mappen ?

Edit: screendump toegevoegd

Denk aan een hamburger rotonde, meer officieel een throughabout… we hebben er hier een stuk of vier, de doorheen weg gebruik beperkt tot stads bussen en nooddiensten. verkeerslichten knipperen en alleen als de bus komt gaan de de aansluitende wegen op rood. Een van de QA’s klaagt altijd dat het geen rotonde is omdat er een verkeerslicht op de ring staat, maar de beboording is absoluut rotonde.

1 Like

Geen mapping problemen ondervonden ?

In dit ontwerp zie ik geen stoplichten, maar haaientanden voor de bus als deze de rotonde kruist trouwens.
Even op OSM wiki gekeken naar: Throughabout, maar daar is geen busbaan in verwerkt.

**Edit:**zin weggehaald: Dit is een rotonde

Het voordeel was dat de access van de through baan dus access=no, bus=yes emergency=yes, de routers gaan er netjes omheen met graphhoper, OSRM en Valhalla.

image

Oh wacht, ik las stops, maar met wat zoom blijkt het dus een busbaan te zijn. Je hebt je comment ook al aangepast.

Precies en dus een tikkeltje anders :wink:

Wat is er nieuw aan?

De busbaan ?
Het is een rotonde met kruisende busbaan.
Deze busbaan is voor normale auto verboden terrein.

Edit: andere zinsopbouw.

Dus een gewone rotonde met een kruisende busbaan. Ik zou er geen nieuw type van maken. Wel wat extra tagging voor de busbaan, maar geen nieuwe keys, objecten of values.

Ik zou even afwachten of het wel echt een rotonde in de OSM-betekenis wordt. Ik zie op de tekening namelijk maar 1 oprit die voorrang moet verlenen (haaietanden), en geen verkeersborden.

Dat kan ook aan type tekening liggen.
Dit is een ontwerp, geen uitvoerende tekening daar staan ook alle borden bij.

Beukenlaan (Strijp), Eindhoven
Hier nog een vergelijkbare rotonde met busbaan er dwars over, en ook nog een tunnel er onderdoor.

1 Like

Waar zie ik een busbaan ?
Dan staat er toch lijnbus op de weg ?

Dat is een mooie. Ook nog fietspaden rondom, en een mengsel van wegtypen… Er staan wel stoplichten op om het verkeer te regelen, sommigen zeggen dat het in OSM dan geen rotonde mag heten. DUs hij is als junction=circular getagd, en dan moet je meteen ook oneway=yes taggen, is ook prima gedaan.
Persoonlijk hou ik aan: als het rotondebord er staat én alle opritten moeten voorrang geven, dan is het een junction=roundabout.

Op een roundabout hoef je oneway=yes niet te taggen, dat is implied en voor data users default.

De voorrang voor verkeer op de rotonde is hier trouwens niet gemapt met highway=give_way nodes, en omdat het een circular is is de voorrang ook niet impliciet. Dus kaarten/data users die voorrang weergeven gaan hier afwijken van de werkelijkheid, denk ik.

Ga toch eens testen wat GraphHopper & Co van de prullenbak access=no+bus=yes+emergency=yes en vervangen met bus=designated + emergency designated maken in de lokale constellatie. Heb dat designated vaker de revue zien passeren met niet gewenst gevolg. Zal een dag of 10 duren voordat de GraphHopper verificatie uitgevoerd kan worden.

1 Like

In Amsterdam hebben we ook een vergelijkbare rotonde:

Daar heeft de bus ook haaientanden, alleen deze gelden niet wanneer de stoplichten aanstaan:

1 Like

Top voorbeeld !
Dan lijkt mij deze rotonde een goede testrotonde om te kijken of deze goed gemapt is toch ?

Logisch: stoplichten gaan boven verkeerstekens.

OsmAnd screenshot, busway is lichtblauw.
(Carto laat natuurlijk de hele highway=busway toch niet zien)

In Diemen heb je er ook zoiets. Rotonde waar de trambaan dwars doorheen gaat; met stoplichten (nee geen verkeerslichten) voor als de tram eraan komt.

Dus tot nu toe samenvattend hebben we 4 gelijksoortige rotonden met een OV-baan (bus/tram combo, tram- & busbaan) dwars door de rotonde waarvan er 3 al op Carto zichtbaar zijn, zijn deze 3 kwa routing aanwijzingen getest al ?

Rotonde 1: Nieuw type rotonde? - #10 by Kin_Sapalot
Rotonde 2: Nieuw type rotonde? - #14 by JASMein03M
Rotonde 3 zie hierboven aangeleverd door OttoR
Rotonde 4 de rotonde die 2025Q1 gebouwd wordt in Haarlem op de Europaweg waar ik deze vraag mee gestart heb.

Edit 1&2: snelkoppelingen toegevoegd

Op de algemene OpenStreetMap site kan je voor drie routers de navigatie-aanwijzingen testen, voor de profielen voet, fiets en auto. Ik heb deze niet precies getest, maar ze zagen er goed gemapt uit, dus ik denk dat het er wel behoorlijk uitkomt.