Nieuw GPS apparaat?

Ik liep toevallig tegen een nieuw GPS apparaat aan: de Xplova G3. Heeft iemand ervaring met dir merk?

Ze adverteren met een gratis wereld kaart voor de fiets: OSM (zie hier: http://www.xplova.com/en/wp-content/uploads/2010/08/Press-Release-2010-Xplova-G3-en.pdf)). De G3 zou vanaf Q4 in Nederland beschikbaar komen.

Dat staat er niet.
De kaart is van OSM en het aparaat is bedoeld voor de fiets.

Ik interpreteer dit toch anders (uit hun nieuwsbericht-Press Release 010 Xplova G3):

"Xplova Launches Xplova G3 GPS Bike Computer including free global mapping
OpenStreetMap provides free and open source map solution to “Ride your own track” "

Dat lijkt me een heel interessant apparaat. http://www.xplova.com/en/serie-g/xplova-g3/

Ontwikkeld om alleen maar met OSM tiles te werken. Heel apart dus!

Als je hem koopt krijg je er een osm basis(wereld?)kaart bij in schaal 1 : 75.000.

Er is PC-software bij waarmee je van de firma’s site extra tiles kunt downloaden (als je gedetailleerdere informatie wilt hebben of updaten) en in het apparaat zetten.

Het is maar een beetje gissen maar zoals ik het begrepen heb load je dan mapnik tiles (plaatjes, foto’s) erin. Dus werkt ie met rasterkaarten. Dit in tegenstelling tot het garmins .img formaat dat een vectorkaart is.

Dat maakt het dan meer een Magellan-achtig apparaat geloof ik.

Bij nader inzien toch minder.

Als die werkt met rasterkaarten dan is die niet routable. Dan mis je toch wel veel.

Voor zover ik het begrepen heb kun je alleen laten routeren/navigeren als je vooraf met externe software een track heb gemaakt en in het apparaat gezet: “Navigate your track by the Xplova Smart-Sign™ guidance”.

Ik begrijp de zin “# Export OSM map tiles without region or time restriction; it is all “FREE”” niet. Je importeert dat toch in een apparaat?

Ook begrijp ik de zin “# Navigate on auto zoom and contour line enabled OSM map” niet.

Hij wijst het noorden aan, dat is een vorm van navigeren :slight_smile:

jammer, ik had graag een fatsoenlijke GPS gehad die OSM kaarten slikt…

-peter