Nieuw bouwproject met overhang over fietspad

Ik ben een nieuwbouw project tegen gekomen in Haarlem (start Q4-2024) met overhang boven onderliggend fietspad.
Mijn vraag: hoe kunnen we kwa BAG-import daar vooraf rekening meer houden ?
Details van het Spaarnepoort bouwproject fase 1 zie future note: Note: 4205162 | OpenStreetMap

De BAG import houdt geen rekening met wegen.
Wanneer de BAG importeur dat ziet zal hij covered=yes toevoegen. Zoniet dan kun je dat evt zelf doen.
Het gewoon een kwestie van even aanpassen.

1 Like

Ok top !
Project duurt nog effies dus wacht dat sowieso gewoon af dan.
Beter safe then sorry ! :wink:

tunnel=building_passage
en
maxheigth=x,x
lijken mij ook toepasselijke tags.
Hoewel dat laatste voor een fietspad niet zo nodig lijkt :slightly_smiling_face

voor jullie tijd: de meest legendarische Popie Jopie bijdrage met het fietser tunneltje vlak voor Laren NH. Hier:

en vanuit de vernielde witte pausmobiel het comentaar: “Niente Viaduct!”

Zal er op Carto best maf uit gaan zien:

Meestal zitten die overhangen als het balkons niet in de data van het Kadaster.

Het is deels balkon maar ook deels gebouwbasis vandaar dat ik het maar in deze OSM groep gegooid heb.
Wetende dat er nu ruim de tijd is om samen mooie map keys te verzinnen om het goed te kunnen mappen als dit gebouw er over ruim 2 jaar staat.
Dank aan alle meedenkers !

Oke… duidelijk.
Zoals Leo zegt…
tunnel=building_passage als het echt een doorgang is en
covered=yes als het een overhang is.

Het effect is hetzelfde

1 Like

Dan gaat het covered=yes worden als je bovenstaande plaatje ziet.
In de future note verwijs ik naar dit draadje voor het beste resultaat in de toekomst immers start bouw: Q4-2024, projectduur: 2 jaar.
Bedankt voor het meedenken !

Hier een voorbeeld. …covered=yes zal ik wel hebben gebruikt. Edit… Het is half open.

Dat is hetzelfde als wat ik met de toekomstige nieuwbouw start Q42024 tegen ga komen inderdaad. Bedankt voor t voorbeeld

covered=yes vind ik in deze gevallen toch een beetje overdreven.
Er hangt - op enige hoggte - een balkon boven; maar het is niet alsof er een afdak boven het fietspad hangt.

In dit geval zou ik het gebouw gewoon als layer aangeven dat deze zich hoger bevindt dan de grondomtrek.

Covered suugereert imho dat je er droog kunt fietsen als het regent.

Het voetpad verder op zou je wél als covered kunnen aangeven; want geen building passage. Heel specifiek zelfs als covered=colonnade

image

Waarschijnlijk komen die balkons niet met de BAG mee. Dan is er helemaal geen probleem.

Dit is nou precies waarom ik dit draadje gestart heb:

  1. genoeg tijd om passende mooie oplossing(en) te vinden zonder tijdsdruk, zodat:
    A. bij bag import straks geen ‘onverklaarbare’ dingen kunnen gebeuren (de overhang wordt veroorzaakt door: balkon+deel-gebouwbasis).
    B. de Carto-weergave geen vraagtekens op gaat leveren bij fietsers & voetgangers.
  2. streven naar: zo min mogelijk mutatie ronden m.b.t. zo goed mogelijk de omgeving gemapped hebben.
  3. voor mij leermomenten creëren zodat ik groei in goed, beter, best map data-input.
    Als voorbeeld: covered=colonnade zou ik nooit opgekomen zijn !
1 Like

Balkon klopt maar er is ook een gedeelte van het gebouw zelf.

Ik zou aanraden om het fietspad zo accuraat mogelijk in te tekenen.

Daarna het bag gebouw te importeren.

Dan evalueren welke delen covered= zouden kunnen krijgen.

1 Like

Bedankt voor de tip !

Toch staat hetgewoon in de wiki:
Key:covered - OpenStreetMap Wiki

1 Like