Mijn leidraad is dat bij het mappen van historische informatie op OSM er daadwerkelijk nog wat van over moet zijn, “ground truth” dus. Een grasveld waar honderd jaar geleden een spoor heeft bestaan is geen railway=*, met welke tag dan ook. Ook een autoweg op dezelfde locatie van een voormalig spoor, met geen enkel teken van het spoor nog over, zie ik niet als railway.
OSM is al erg vol met gedetailleerde informatie, en ik zie er geen heil in om bovenop onze kaart/database van bestaande dingen (“what’s on the ground”) een laag van toekomstige dan wel historische data toe te voegen, met uitzondering van dingen in de nabije toekomst (met concrete bouwplannen) of recente sloop/sluiting ter communicatie met andere mappers die het anders met verouderde kennis en luchtfoto’s terug zouden zetten.
Ik weet niet of iemand al een link naar de internationale discussie over oude spoorwegen heeft gemaakt hier, maar voor de geïnteresseerden issie hier: Proposing to deprecate railway=razed and railway=dismantled