Spoorlijnen, of wat dan ook, waarvan niets meer in het huidige landschap waarneembaar, dienen niet gemapt te worden. Zie hiertoe, inderdaad deze link.
Het verwijderen van dergelijke niet meer bestaande, maar wel ingetekende, elementen is dus geoorloofd en er bestaat geen reden dit terug te draaien. Het feit dat anderen veel tijd hebben gestoken in het mappen van historische, verdwenen, elementen is geen argument ze te handhaven.
Het omzetten van railwayelementen die niet meer bestaan in railway=razed is in mijn ogen een tussenoplossing. Vleesch noch visch, zeg maar.
Hier sta ik helemaal achter. Ik verwijder historische spoorlijnen ook wanneer er echt niets meer zichtbaar is. De loop van deze lijnen valt immers niet meer te herleiden of verifiëren in het huidige landschap. De ground-truth is weg. Hier was toch al brede consensus over toch?
Ik kijk wel of er delen behouden kunnen blijven in elementen die bewust dezelfde lijn volgen. Zoals hier en hier. Bij die laatste is de voormalige spoorlijn bewust een stukje zichtbaar gehouden in de straatstenen.
Ik behoud historische zaken graag op de kaart (namen met name), maar er moet iets zijn in het heden waar het aan hangt.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik dergelijke historische kenwerken, waar logisch, regionaal hersteld zie worden.
Maar OpenStreetMap is niet geschikt voor het bewaren van deze data.
Ter verduidelijking, bedoel je hiermee ook de delen die nu helemaal niet meer te herkennen zijn? Of alleen de delen die nog te herkennen zijn?
Ik ben het hier mee eens. Ik heb geen probleem mee om dit te laten staan, aangezien het nog zichtbaar is in het landschap. Hetzelfde voor paden die op de plek van een spoor zijn gekomen of het voorbeeld van E de Wit.
railway=razed is voor een gewezen spoorlijn waarvan niets meer te zien is (geen talud, geen perron etc.) en is dus feitelijk een “nostalgische tag voor historici” als ik dat zo mag zeggen. (zie ook de link in mijn eerdere bericht).
@Kogacarlo Dat tramspoor tussen Harlingen en Stiens is nagenoeg 99% echt weg. Er is niets meer zichtbaar in de velden buiten de restanten van een brug hier.
Ik zie dat ik daar zelf ook al eens railway=abandoned verwijdert heb van deze zelfde lijn! Die brugruĂŻne ken ik. Er was daar zelfs in de jaren '80 al echt niets meer waaraan je kon zien dat er een spoorlijn liep buiten de brug zelf.
Ik vind de toon die je daar trouwens hanteert ook niet prettig. Je hakt er in de eerste comment al hard op in. Dat kan bij @Taya_S ook niet fijn aankomen. Moet dat zo?
Wat je intekende hoort thuis op OpenHistoricalMap, en sterker nog, staat daar ook gewoon:
Ik heb geen behoefte aan OSM-politie die dingen zoekt om te verwijderen. De data worden op meerdere sites gebruikt en omdat deze niet erg nauwkeurig waren heb ik ze verbeterd - niet toegevoegd zoals wordt beweerd. Ik ga geen lijnen van 100 jaar geleden nieuw mappen op OSM, wel eventueel op OHM.
Niettemin vind ik het erg oncollegiaal om zaken waar je niet van houdt zo maar te verwijderen met een verwijzing naar een wiki. De wiki is geen wet, eerder een leidraad. Ik zal de lijnen dan ook terugzetten.
Dat valt (voor jou) een beetje tegen want er zijn nog een stuk of acht bruggen en een stuk of vijf stations en een rits spoordijken. Er is echt nog vanalles dus jouw stelling is een verzinsel.
Ik denk niet dat er sprake is van OSM-politie die dingen zoekt om te verwijderen, zoals jij stelt. OSM bijhouden bestaat uit toevoegen, wijzigen en verwijderen van dingen.
De wiki is geen wet maar, behalve wiki-pagina’s die wegens en tijdens een edit-war om die reden door de strijders frequent aangepast worden, zeker een betrouwbare leidraad en standaard. En wikiteksten als “map what’s on the ground” en "ground truth" zijn toch echt niet meer aan discussie onderhavig.
En ik sluit me volledig aan bij Jeroen Hoeks opmerking dat jouw toonzetting in de changesetdiscussie niet zo prettig is. Over politie gesproken.
Zijn die niet ingetekend? Teken ze in. Zet op de restanten een stukje railway=abandoned. Verder bestaat deze tramlijn uit een route dwars door de Bildtse weilanden, waar op een paar plekken na al veertig jaar niets meer te zien is.
Deze way volgt de loop van de spoorlijn en lag hier op deze foto van zuidwest naar noordoost:
Welke spoordijken? Er is niets behalve graan en raaigras. In de diverse dorpen vind je nog wel straten en paden die het spoor volgen, vaak met een bijpassende naam; daar kan was:railway=rail prima bij. Maar dat is een klein percentage van de lijn.
Als wandelaar snap ik waarom je wil weten dat je op en oude spoorbaan loopt of er een kruist. De wandelboekjes krijgen er ook nooit genoeg van. Maar het is een weetje, historie. De overblijfselen zijn overblijfselen, geen spoorweg. Ze zijn monument, ruĂŻne. Ze kunnen afzonderlijk getagd worden als wat ze nu zijn, met desgewenst als aantekening wat het vroeger was.
Zo hebben we in mijn woonplaats een provinciale weg die een stuk op een voormalige spoordijk loopt. Niets van de hele weg herinnert aan dat verleden. Het voormalige stationsgebouw is nu een horecatent; de stationsnaam hebben ze erop laten staan. Voor de rest is alles restloos verdwenen.
Hoewel ik het belangwekkend vind, vind ik zo’n voormalige lijn niet passen op een kaart van de huidige zichtbare objecten. Ik kom zelf niet aan die strepen, maar het lijkt me onvermijdelijk dat ze telkens weer verwijderd worden door mappers die daar geen spoorlijn zien lopen.
Carto kleurt die onterecht als een actief station, maar de tagging van dat voormalige station klopt. Dus: building=station (wat betekent dat het gebouwd is en herkenbaar is als station, ongeacht het huidige gebruik), alleen uiteraard geen railway=station of public_transport=station.
Duiding van restanten is hartstikke welkom!
Het gaat hier alleen om stukken van de lijn die zelfs in de AHN-kaart niet meer terug te vinden zijn als talud of dijk. Je kan ter plekke of vanuit de lucht niet meer zien dat daar ooit een tramlijn liep.
Gezien de consensus hier stel ik voor om mijn eerdere verwijderingen weer toe te passen.
Dit betekent dat alle spoorwegen die zonder enig spoor door weilanden en huizen gaan weer verwijderd zullen worden. Wegen getagged met railway=abandoned blijven onveranderd.
Mijn leidraad is dat bij het mappen van historische informatie op OSM er daadwerkelijk nog wat van over moet zijn, “ground truth” dus. Een grasveld waar honderd jaar geleden een spoor heeft bestaan is geen railway=*, met welke tag dan ook. Ook een autoweg op dezelfde locatie van een voormalig spoor, met geen enkel teken van het spoor nog over, zie ik niet als railway.
OSM is al erg vol met gedetailleerde informatie, en ik zie er geen heil in om bovenop onze kaart/database van bestaande dingen (“what’s on the ground”) een laag van toekomstige dan wel historische data toe te voegen, met uitzondering van dingen in de nabije toekomst (met concrete bouwplannen) of recente sloop/sluiting ter communicatie met andere mappers die het anders met verouderde kennis en luchtfoto’s terug zouden zetten.
In de discussie wordt alleen verwezen naar OpnenHistoricalMap.
Blijkt ook OpenRailwayMap te bestaan…
Zelf delete ik ook geen niet meer bestaande spoorwegen die iemand anders gemapped heeft.