Netiquette bij aanpassen iemand anders zijn werk

Na enkele maanden rondkijken op OSM, veel lezen op dit forum en elders, en wat spelen met iD (zonder te saven) heb ik zojuist josm geinstalleerd om maar eens te beginnen.

Maar hoe start ik als iemand al delen heeft ingevoerd? Eerst contact opnemen met de initiële mapper, of misschien met iedereen die in de lijst staat bij “Edits by” in iD?

Suggesties?

1 Like

Welkom!

Het is inderdaad netjes om bij wijzigingen met de voorgaande mappers te overleggen.

In de praktijk is het ondoenlijk om dit altijd te doen.

Wat voor mij ter overweging is:

  • Is het werk van mijn voorganger recent of al jaren terug?
  • Is mijn werkwijze conform een algemeen aanvaardbare werkwijze of bestaan er discussies of controverses binnen de community?
  • Is mijn werk een aanvulling of ingrijpende wijziging?
  • Verstoor ik een specifieke tekenstijl met die van mij als die die in dit gebied overal al toegepast is?
4 Likes

@Tilia_J, Dank je.

Het is mij niet helemaal duidelijk wie wat heeft aangepast in het verleden.

Als ik 1 enkel perceel aanklik, wordt aangegeven dat 17 personen aanpassingen gedaan hebben. Het lijkt mij sterk dat er 17 personen aan dat perceel gewerkt hebben…

Als ik op “and 14 others” click, krijg ik een ellenlange lijst van changesets te zien. Lijkt mij ook sterk voor een enkel perceel.

Met wie moet ik nou eigenlijk contact opnemen?

Er is niet zomaar een richtlijn hiervoor. Het is meer gevoelsmatig / proportioneel. Wat voorbeelden:

  • Een winkel is opgeheven. Zonder overleg kun je de winkelgegevens van de adresnode verwijderen
  • Je wilt het Prins Clausplein rigoreus aanpassen. Altijd contact opnemen met de laatste bewerker van het afgelopen jaar (hiervoor zul je de geschiedenis van meerdere elementen moeten bekijken) of zelfs, zoals je nu doet, op het forum een topic openen.
  • Tags op elementen die je niet helemaal snapt, maar denkt dat ze niet (meer) correct zijn: Altijd overleggen met de laatste bewerker van die laatste key/tag
  • Bij kleine aanpassingen aan recente edits: Gewoon aanpassen en een opmerking plaatsen onder die recente changeset.
4 Likes

In aanvulling op Tilia’s redelijk volledige antwoord:

Als je bij observatie in het veld ziet dat er iets veranderd is: een naam gewijzigd, eenrichtingverkeer (deels, opgeheven of geïnstalleerd), max-snelheid, dan kun je dit natuurlijk gewoon wijzigen. En in je changeset goed aangeven wat je gedaan hebt en wat je bron is, bijv. survey.
Soms vergeet ik dat wel eens in mijn snelheid.
En natuurlijk JOSM gaan gebruiken! :grinning:

2 Likes

Meestal wijst het zichzelf: als de kaart niet klopt of onnauwkeurig is dan is dat voldoende reden om de kaart aan te passen. Een andere keer is het een kwestie van een keuze, bijvoorbeeld of de toegang staat aangegeven op de weg of op het hek, en in dat geval zou je die keuze eigenlijk moeten respecteren. Maar als je een gebied ingrijpend aanpast dan is het begrijpelijk dat je daarbij je eigen voorkeur toepast.

Als je erover twijfelt of je iets weg moet gooien dan kun je disused: voor de tag plaatsen. Kunstwerken worden bijvoorbeeld nooit weggegooid. Het zou zonde zijn om alle gegevens opnieuw op te moeten zoeken wanneer het ergens anders herplaatst blijkt te zijn.

Hier ook wel een nuttige link hoe we met de regels omgaan
Good practice

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Good_practice

… en de tip … Kijk naar de datum van de laatste edit. Wanneer iets net is aangepast zou de luchtfoto wel eens van ouder datum kunnen zijn…
Neem dan altijd contact op met voorgaande mapper.

Edit Hier lijkt niets van de kloppen, maar het fietspad is vorige week pas geopend en onlangs aangelegd. OpenStreetMap
Edit 2
Het is 27-4 -2023 ingetekend… Dat is een indicatie dat het best zou kunnen kloppen.
Op de recente PDOK actueel is er nog niets van te zien.

1 Like