Namen van wandelknooppuntennetwerken

Hallo,

ik ben op zoek naar de namen van de wandelknooppuntennetwerken. Ik heb het voorbije weekend een wandeling gedaan tussen Meersel (België) en Chaam en ben nu op zoek naar de relatie waaraan ik het Nederlandse stuk moet toevoegen. Tot nu toe heb ik enkel gevonden dat het wandelroutenetwerk Brabant daar loopt, maar is er geen verdere opsplitsing ?

Het gaat me dus niet om hoe (ik heb er al wel een paar gedaan in België :slight_smile: ) ik de knopen of routes moet mappen maar om het vinden van de relaties waaraan ik ze moet toevoegen. Is er ergens een overzichtje ?

alvast bedankt

groet

Misschien heb je hier wat aan?
http://www.waymarkedtrails.org/nl/?zoom=12&lat=51.49356&lon=4.81615&hill=0#routes

Heb eventjes gekeken naar de nodes 92, 93, 94 in Chaam. Die behoren niet tot een route-netwerk relatie. Ze zijn enkel getagged met rwn_ref. De routes ertussen zitten ook niet in zo’n relatie.

In Vlaanderen plaatsen we alle nodes en routes nog eens in een netwerk relatie. Een overzichtje vind je hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Walking_Routes
Ik heb ooit al eens zo eentje aangemaakt in Nederland, maar toen was ik een informatiebord met de naam erop tegengekomen. Nu dus niet.

Ik zal de knopen en routes dan maar al toevoegen zonder ze in een relatie te stoppen. Die relatie is vooral handig om alle knopen + routes van 1 netwerk te pakken te krijgen.

Er is een overzicht hier, voor zover men het heeft bijgehouden.

Bedankt Frankl2009, dit zocht ik. Nu nog hopen dat Alphen-Chaam de relatie is die ik nodig heb :slight_smile:

De meeste network relaties in Brabant heb ik ooit gemaakt bij het reorganiseren van de wiki pagina van de Nederlandse wandelroutes.
Hierbij heb ik steeds de naam van de gemeente aangehouden, waarbij de grenzen gebruikt zijn zoals ze in osm staan.

Dan heb ik pech :slight_smile: Moet ik Baarle-Hertog er ook nog bij betrekken. Voeg jij de routes toe aan beide relaties als ze grensoverschrijdend zijn ? Ik heb de gewoonte om dat te doen voor verbindingsroutes in Belgie. Heb het ook net zo gedaan voor de verbinding tussen het Belgsiche en Nederlandse netwerk. Moet dus nog wel een paar routes in een andere relatie plaatsen (van Chaam → Baarle-Hertog) .

De routes die grensoverschrijden zijn voeg ik aan beide netwerken toe.
De knooppunten alleen bij het netwerk waar ze in liggen.

En als ze precies op de grens liggen dan voeg ik ze ook aan beide toe omdat ik thuis niet meer weet welke naam er precies op het paaltje stond.
Soms zie ik ook dat paaltjes met de naam van de andere gemeente geplaatst zijn. Dat lijkt te gebeuren als die gemeente eerder is begonnen met het plaatsen van de knooppunten.

Net als de fietsknooppuntennetwerken.
Zet je ook bij de routes (in beide netwerkrelaties) rol als connection?

Heb ik nog niet gedaan. Tussen de Belgische wandelnetwerken zie je ook niet altijd de overgang tussen de netwerken. Er is bv. 1 groot netwerk (Antwerpense Kempen) dat enkel op de overzichtskaarten die je wel eens tegenkomt onderweg is onderverdeeld in kleinere netwerken. Die onderverdeling vind je ook terug op de officiële kaarten van Tourisme Vlaanderen. Maar op de paaltjes onderweg denk je dat je de hele tijd op hetzelfde netwerk blijft. Zelfs bij de overgang van België naar Nederland zag je aan Belgische zijde geen verschil. Ik wist pas dat ik de grens over was toen ik het Nederlandse knooppuntenpaaltje zag.

Maar dat neemt niet weg dat ik die rol wel kan toevoegen.

Je ziet ook niet bij een fietsknppuntenroute op de routeborden onderweg dat een route een verbinding vormt tussen twee netwerken. Pas als je een nieuwe netwerknaam tegenkomt bij het knooppunt zelf.
Nietenmin, voegen we connection als rol toe (bij de route in een netwerkrelatie) (want er is ‘ground truth’).

Afgelopen zomer ben ik bezig geweest om de wandelroutes in de omgeving van Chaam te mappen. Toen ik daar begon was bij de aansluitende knooppunten geen netwerkrelatie, dus ben ik daar op die manier verder gegaan. Later kwam ik hier en daar wel eens netwerkrelaties tegen (en zag ik ook de door eerder genoemde wiki pagina, maar aangezien ik niet zeker wist bij welke gemeente het knooppunten hoorde heb ik daar verder weinig mee gedaan. In Goirle stond bij wandelknooppunt 1 overigens wel een informatiebord (het eerste en enige dat ik op m’n tochten ben tegengekomen, terwijl bij de fietsknooppunten zowat elk knooppunt z’n eigen informatiebord heeft) waarbij in ieder geval stond aangegeven welke knooppunten bij de gemeente Goirle horen.
Om naar de gemeentegrenzen te kijken is een goed idee, wellicht dat ik de gemapte secties dan nog eens bundel in de relaties die op de wiki staan vermeld (ervan uitgaande dat niemand me voor is vanzelfsprekend).
Wat doen jullie met de verbindende secties tussen 2 gemeenten, is het de bedoelding dat deze in beide worden opgenomen, in 1 van beide gemeenten, of liever niet opnemen?

Bij het nieuwe wandelnetwerk op Goeree-Overflakkee heb ik overigens wel alles in 1 netwerkrelatie gezet, maar dat was dan ook vrij overzichtelijk aangezien alle wandelsecties op het eiland bij 1 netwerk horen (en sinds de herindeling eerder dit jaar, ook 1 gemeente). Verbindende delen met Brabant en Zeeland komen volgend jaar pas, dus verbindende delen is daar nog geen issue.

Sander, zoals uit bovenstaande posts blijkt, moet je de verbindende secties bij beide relaties opnemen en de rol connection geven.

Ik heb nog een vraagje ivm met knooppunt 35 (http://hikebikemap.de/?zoom=15&lat=51.47386&lon=4.84064&layers=B0000TFFTF). Dit ligt op gebied Ulicoten, maar voor zover ik me herinner, stond er op het bordje van Baarle-Hertog. Voor geen van beide gemeenten is er al een relatie. In welke relatie willen jullie dat ik de knoop plaats ?