Några erfarenheter från LM Vektor

Ja alltså egentligen inte skarpare för att jag tycker det är bättre utan skarpare för att jag är latare :slight_smile: . Jag klickar ut rätt mycket manuellt och då det är åkermarker med synliga diken så blir det lätt klick klick i hörnen och så är det bra med det. Sen har jag märkt att det ser alltid mycket bättre ut med polygonerna med satellitfoto bakom i JOSM, men när jag sen tittar på OSM-Carto ensamt kan det se ut som ett barn ritat polygonerna :grimacing:, så ibland får jag gå in och putsa lite.

Det är därför jag alltid går all in och gör så noga som möjligt. Tror jag använde ungefär 1 år på kommunen där.

Berömvärt, jag är inte riktigt lika duktig, men känner ändå att jag håller det på en hyfsat god nivå. Mitt mål är att det åtminstone ska vara bättre än LM:s 1:50000 ute i naturen, och i byarna ska det vara bättre.

Inne i byar och samhällen så lämnar jag i regel mellanrum i skogspartier i vägen (funkar bättre när man börjar fin-mappa åkrar och sådant), alltså vägen ligger inte direkt ovanpå en skogspolygon, men utanför så brukar vägarna ligga ovanpå skogen om jag varit framme.

Jag gillar inte att snäppa polygoner direkt till vägarna, antingen lämnar jag mellanrum för vägen, eller så är polygonen dragen fristående från vägen, som om vägen inte fanns.

Sen händer det att andra är framme och kartlägger med en helt annan ambitionsnivå, oftast lägre, feta skogspolygoner helt utan våtmarker och vattendrag är standard ett A i mina trakter, och så hamnar man till slut i situationen då man inte riktigt vet vad det är för kvalitetsnivå, det är högupplöst och lågupplöst och olika rit-tekniker och filosofier om vartannat. Det är lätt att bli galen på det om man vill, men på det stora hela tycker jag det är ett mindre problem. Största problemet just nu känns som det är bristen på power mappers, det är många casual mappers, men få som gör stora volymer och använder verktyg och datakällor som tillåter det.

På sikt kan problemet vara ett helt annat, känner redan av AI ganska rejält i programmeringsbranschen jag är i yrkesmässigt, och det är helt uppenbart att AI kommer, efter troligtvis en lite trög och stökig start, bli riktigt stort inom exakt det man sitter och nöter med i JOSM, och då kanske en person med fullt understöd av AI-verktyg kan mappa hela norrlands natur på en kväll. Det känns spännande men också lite läskigt, och känslan av att man gör ett sandslott och inte bör vara allt för kär i det man skapar är påtaglig. Men just nu hoppas jag bara folk kommer och kör cykelloppet, kikar på livetrackern och laddar in OSM-baserade kartor i sina GPS:er så jag får direkt lön för de två senaste månadernas möda :grin:

Ja jäklar vilken tangent… men det är i alla fall min tråd från början så det kanske inte gör nåt att jag förstör den.

Jag hade lite “tur” eftersom ingen annan hade mappat nämnvärt där, men efter att ha famlat lite och byggt upp erfarenhet så tog jag helt enkelt allt. Tror jag började med att fixa vägarna, sen byggnader, sen landcover och till slut waterways (de som inte blev fixade när jag gjorde landcover).

Om man har tid och ork så funkar det. Tanken var att göra basic map, så kan man (nån) fylla på med detaljer senare.

Generellt är det ett av det stor problemen i osm. Vissa områden är mappade till lägsta nivå. I andra områden saknas mycket, eller är mer eller mindre fel.
Man gör det man tycker är roligt och intressant. Även jag gör så.