Naamgeving treintraject Groningen naar Bad Nieuweschans

Gek, dat lees ik nu niet uit de reacties. Eerder andersom.

Idem. Volgens mij hoort name=Wiederlinie alleen op de routerelatie (en wat mij betreft mag dat best als name, aangezien de meeste routes alleen een ref hebben), en hoort “Staatslijn B” of evt “Spoorlijn Harlingen-Nieuweschans” (of Bad Nieuweschans) als name op het spoor. Maar dan weer niet op overloopwissels e.d.

In Duitsland, waar veel treindiensten ook een naam hebben, wordt de naam aan de route_master toegevoegd. Dan zou je dit krijgen:

  • Route_master met name = 20100 Wiederlinie
    – Route met name = 20100: Groningen - Weener
    – Route met name = 20100: Weener - Groningen

Waardevol, maar enkel als old_name. Het hele traject is ooit aangelegd onder de naam Staatslijn B, maar dat was in 1860. De naam is al lang niet meer courant, met name omdat er ook geen treindiensten (meer) zijn die over meerdere lijnen gaan.

Het zijn functioneel drie spoortrajecten met elk eigen eigenschappen. Leeuwarden – Harlingen Haven is een regiospoorlijn tussen een havenstadje (toeristisch ook, en toegang tot de Waddeneilanden) en de provinciehoofdstad, Groningen – Leeuwarden is een drukbereden traject tussen twee provinciehoofdsteden met veel studenten en forenzen, en de Wiederline is weer een regiospoorlijn die ook nog eens grensoverschrijdend is. De drie trajecten worden in dagelijks gebruik ook zo genoemd, met als kanttekening dat de Wiederline ook gewoon Groningen – Leer genoemd wordt.

Als je de drie trajecten een naam wil geven, dan zou je het voorbeeld van Duitsland kunnen volgen (plaatsnamen (niet stationsnamen), grootste plaatsnaam eerst) en deze namen invoeren:

  • Leeuwarden-Harlingen

  • Groningen-Leeuwarden

  • Wiederline (alt_name: Groningen-Leer)

Aanvullend kun je ook de resterende noordelijke nevenlijnen meepakken:

  • Leeuwarden-Stavoren

  • Groningen-Eemshaven

  • Groningen-Delfzijl

  • Zuidbroek-Veendam

Al deze spoorlijnen worden als zodanig benoemd in regionale media over de ontwikkelingen daar rondom.

Wederom: de naam Wiederline wordt voor zowel de treindienst als de spoorlijn gebruikt. Dat zie je ook terug in de communicatie erover door provincie en belanghebbenden.

Niet iedereen denkt daar zo over:

https://wunderline.nl/over-de-wunderline/
https://www.prorail.nl/projecten/wunderline-groningen-bremen
https://www.provinciegroningen.nl/projecten/wunderline/

Arriva heeft de term Wiederline bedacht ( samen met wat touristische promotieclubs ) , en op haar treinen geplakt. Maar dan gaat het om een dienst op het deeltraject Groningen-Leer, onderdeel van de Wunderline.
Dat in de volksmond spoorlijn en spoordienst voor het gemak hetzelfde genoemd worden doet daar toch niks aan af?

(NB: Die dienst bestond trouwens 50 jaar geleden ook al. Twee keer per dag heen en terug met een trein van de DB. Zo-een met echte wagons en locomotief in plaats van een Blauwe Engel ( die trouwens rood was … ). En duitse trein was toen ook al een sneltrein die een aantal stations in Groningen oversloeg. Je mocht er ook in met je NS-kaartje. Die DB-treinstellen zijn nog tot in deze eeuw blijven rijden. Zoveel nieuw is er dus niet! )

De Wunderline is een ander soort beest in deze fase. Het is een verkennend project met ambities, maar nog geen concrete treindienst of actief gepromote spoorlijn (het traject is uiteraard wel bekend). Uiteindelijk zou je als het lukt kunnen zeggen dat de spoortrajecten Groningen-Leer (ofwel Wiederline), Oldenburg-Leer, en Bremen-Oldenburg samen ook bekend staan als de Wunderline. Dat zou met een relatie kunnen. Het zou ook kunnen dat de naam alleen voor een treindienst wordt gebruikt, of alleen voor een overkoepelend project wat betere aansluitingen en cross-platform overstappen garandeert. Dat zal zich te zijner tijd wel uitwijzen.

Nee, maar samen met het gebruik van de naam door provincie, bondsland, en andere belanghebbenden kun je wel stellen dat ook de lijn zo genoemd wordt. Het is niet alleen Arriva die het als marketinginstrument gebruikt. Het is niet zo moeilijk om daar voorbeelden van te vinden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat treindienst en spoorlijn hier samenvallen, maar dat is niet iets wat wij als mappers in de hand hebben.

TJa Jeroen, daar gaan we het dus niet over eens worden. Het bericht van GIC is ook niet duidelijk want daar worden begrippen spoorlijn en lijn ( als in dienst ) ook door elkaar gehaald. Arriva en provincie kunnen de spoorlijn geen naam geven, want die lijn is tenslotte van ProRail. Beide standpunten zijn verdedigbaar, met voorbeelden. Ik voor mij houd het erop dat Wiederline de treindienst is, een promotionele naam. Voor de kaart maakt het geen moer uit.

Wat wel jammer is is dat het Duitse stuk na Weener op disused staat. En de oppermachtige goden van de renderer dat dus niet meer weer geven op de kaart.

Waarom niet? Bijnamen worden ook niet officieel toegekend, maar mappen we wel als daar genoeg bewijs voor is. Daarnaast is spoorinfrastructuur in Nederland wel in beheer van Prorail, maar de minister is de eindverantwoordelijke van de spoorinfrastructuur. Het spoornetwerk is geen privaat bezit (en Prorail is eigendom van de staat). Bij aanleg en onderhoud zijn de verschillende bestuurslagen gewoonlijk betrokken bij de besluitvorming. Dat de provincie Groningen een naam mag toekennen aan een spoorlijn (samen met de hoofdgebruiker) is niet zo raar.

Wel valt het buiten de naamgeving van openbare ruimtes zoals straten; die worden formeel vastgelegd.

Wederom, helemaal met je eens dat de naam voor zowel de spoorlijn als de treindienst wordt gebruikt. Deze pagina van de provincie Groningen is duidelijker in dat respect. Op Twitter wordt door partijen zoals de Werkgroep Spoor in Friesland (vanwege de voordelen die zowel Wunderline als Wiederline ook bieden voor Leeuwarden e.o.) ook vaak naar de lijn in die hoedanigheid verwezen.

Kan iemand in dit verband even kijken, want de naam Wiederline is nu net verwijderd?
https://www.openstreetmap.org/changeset/91381679#map=12/53.1546/7.1617

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik heb al een tijdje niets meer gehoord over “Wiederline”. wiederline.com is iig uit de lucht. Heeft Arriva dat marketing-concept opgegeven misschien?
Een bezoekje aan Groningen CS zou uitsluitsel kunnen geven. Ik ben daar sinds Corona niet meer geweest :open_mouth:

Ik heb wijzigingen van set 91381679 teruggezet naar oude situatie.
Usage=main is enkel voor hoofdlijnennet in NL, is hier niet het geval.
Operator Arriva hoort bij treindienst (routerelaties), niet bij de rails.
Naam Wiederline is en blijft discussiepunt (zie deze draad). Toch weer toegevoegd ter wille van uniformiteit over het hele traject.