Multilinestring Nederland - België

Vandaag iets tegengekomen wat voor mij volkomen nieuw is: een relatie van het type multilinestring. Volgens de wiki is dit “in use”, pakweg 350 x, en het zou bijvoorbeeld gaan om in landschap geschreven tekst waarvan je de losse letters dan in een multilinestring-relatie samenvoegt.

Het gaat hier om de gehele grens tussen Nederland en België.

Iemand enig idee wat daar de bedoeling of het nut van is, naast de gebruikelijke grens-relaties?

Ik zie hier geen meerwaarde in. Er zijn vast andere manieren om met GIS dezelfde resultaten te krijgen met de gangbare admin_level relaties. Uitzonderingen hierop zijn gevallen waar de grens zelf een naam heeft, zoals de Mason-Dickson Line in de VS.

Vreemde tag/value, er is een Wiki pagina Relation:multilinestring maar taginfo geeft:

Dus maar 3 relaties (waarvan 1 hierboven gelinkt) en voor de rest ways…

Ik zie ook geen meerwaarde, het type relatie is al vastgelegd met boundary=administrative

Ik was van plan om type=multilinestring te verwijderen en dat triggerde:

Screenshot_20250503_091202

Toen maar eens gaan kijken bij het Drielandpunt en geconstateerd dat er geen boundary Germany - Netherlands is en dat de overige grenzen type=boundary hebben.

Okay, type=boundary dan voor deze relatie? Ook geen goed idee:

Screenshot_20250503_094218

Dus stel ik voor deze relatie maar te verwijderen.

1 Like

Die neiging heb ik ook, maar:

1. Foutmeldingen van validators zijn redenen om iets goed te bekijken, maar op zich geen redenen om iets te verwijderen. Met name als het om relaties gaat, daar gaat JOSM geregeld de mist in.
  2. Is er een boundary relation die precies hetzelfde weergeeft, of misschien met kleine verschillen? Ik vermoed dat het vooral om de enclaves/exclaves gaat, dat zijn losse objecten die deel uitmaken van het discontinuë object grens.
  3. De relatie is actief bijgehouden, ook kort geleden nog aangepast. Dan is het misschien passend om die user voor uitleg/overleg bij de discussie te betrekken.

PS De wikipagina zegt: A relation tagged type=multilinestring is a discontiguous series of unclosed ways that semantically represents a single physical object.

Unclosed ways dus. Daar vallen enclaves/exclaves dan meestal niet onder. Dit type object is duidelijk niet voor grenzen bedoeld.

2 Likes

De foutmeldingen zijn wat mij betreft correct, het echte probleem is dat een boundary altijd een omsloten gebied is en geen lijn.

De relatie is 5 Dec 2012 aangemaakt en had toen al type=multilinestring. Ik heb de originele auteur een bericht gestuurd en op dit topic gewezen.

Actief bijgehouden zou ik niet zeggen, er is alleen in 2016 name:lt=Nyderlandai — Belgija toegevoegd, de overige wijzigingen zijn grenswijzigingen die ook voor de grens van Nederland en de grens van België gedaan zijn.

Aha! Je was me ver voor! :+1:

Volgens taginfo zijn er 363 relaties met de tag type=multilinestring, geen wegen of punten. Jouw screenshot betreft de leden van deze relaties, dat zijn inderdaad voornamelijk wegen. Blijkbaar zijn er ook twee projecten die deze relaties gebruiken, waaronder wikidata.
Of deze relaties ergens goed voor zijn, vind ik
zo lastig te beoordelen. Dat vergt naar mijn idee verder onderzoek.

1 Like

Het gegeven voorbeeld, tekst die vanuit de lucht leesbaar is, is begrijpelijk.

Een ander idee kwam ik tegen, lijkt op routerelaties die uit deelrelaties zijn opgebouwd. Het idee is dat je de grens tussen telkens twee landen als multistringrelatie mapt, en dat de volledige grens van een land dan een boundary-relatie is met als leden die multistring-grensrelaties. Dat zou ervoor zorgen dat landsgrenzen niet van die hele grote monsterrelaties worden.

Ik heb even alle type=multilinestring in JOSM geladen. Het wordt inderdaad gebruikt voor grensdelen. Bijvoorbeeld: de omtrek van Frankrijk, Zweden en Rusland(geen ouder-relatie).

Maar er zitten ook meer gevarieerde tussen.

• Pijpnetwerk in Turkije [https://www.openstreetmap.org/relation/1690067]
  • (Historische) dijken en geulen in van Engeland, Ierland, Denemarken, Slovenië
  • Dalen in Oostenrijk, Oekraïne en Nieuw-Mexico
  • Toeristische straat in Oostenrijk
  • Oud hek in Hongarije
  • Klif in Ierland (met maar één member)
  • Stadsmuur in Engeland en Spanje
  • Een gitaar (?!) in Spanje
  • Historische grens in America (Mason-Dixon line)
  • Twee landingsbanen in America (ieder weer met één member)
  • Bergketen in America (Cascade Range)
  • NILES tekst bij San Fransisco
  • FUCK GOOGLE tekst in Californië (Ook te zien op sattelietfoto’s)
  • Tekst van Korean War Memorial in Dayton
  • muur tegen overstroming in Richmond
  • Een dam in Wisconsin

Ik krijg vooral het beeld dat velen niet voldoen aan de guideline Relations are not categories - OpenStreetMap Wiki.

2 Likes

Maar een aantal ook wel.
In het algemeen, een multilinestring is een datatype wat ook in OSM gedefinieerd is. Het is toepasbaar als een object bestaat uit meerdere aparte ways die zelf verschillende objecten voorstellen, maar samen geen closed polygon vormen.

(vergelijkbaar met een multipolygon waarvan de outline uit ways van verschillende soorten is opgebouwd).

Dat komt eigenlijk best vaak voor, maar kan ook anders opgelost worden, behalve als de ways discontinu zijn. Daarom staat dat vermoedelijk als enige toepassing in de wiki. Daarmee wordt het ook al gauw een verzameling ipv een object.

type=multilinestring is volgens mij nooit een (gesloten) omtrek. De gelinkte relaties zijn type=multilinestring maar de onderliggende leden wel. Verder zijn de gelinkte relaties niet (onderdeel van) de grens van Frankrijk en Zweden.

Even terug naar de multilinestring Nederland — België, deze relatie wordt door geen andere bovenliggende relatie gebruikt. De eigenlijke grens, bijv. deze gebruikt alleen wegen als leden:

De multilinestring Nederland — België gebruikt dan weer een deel van deze leden om een grenslijn vast te leggen.

Ik heb een antwoord terug gekregen, vrij vertaald in het Nederlands:

Hoe dan ook, dit object is correct beschreven. Het kan nuttig zijn voor iemand die deze bi-nationale grens nodig heeft an-sich, het is makkelijker dan deze data te extraheren uit de multipolygon boundaries van Nederland of België. Ik heb geen mening of het behouden moet blijven of niet.

Ik heb ook eens gekeken welke vergelijkbare grenzen (boundary=administrative/land_area) er zijn in OSM en het zijn er 36:

Tabel met de details
OSM-ID Tags name
r17511 boundary=administrative Deutschland - Österreich
r51239 boundary=administrative Deutschland — Schweiz / Suisse / Svizerra
r82629 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Languedoc-Roussillon
r82675 boundary=administrative France - España
r89489 boundary=administrative France - Italy (section sud)
r90124 boundary=administrative France - Schweiz/Suisse/Svizzera/Svizra
r90162 boundary=land_area + land_area=administrative France - limite côtière - côte de la Manche
r90333 boundary=administrative France - Deutschland
r90340 boundary=administrative France - Luxembourg / Luxemburg / Lëtzebuerg
r90341 boundary=administrative France - Belgique / België / Belgien
r90352 boundary=administrative France - Monaco
r102666 boundary=administrative Österreich - Schweiz
r102877 boundary=administrative Österreich — Liechtenstein
r126410 boundary=administrative France - Andorra
r1102480 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Landes (40)
r1104125 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Charente-Maritine (17)
r1550322 boundary=administrative Österreich — Schweiz / Suisse / Svizzera
r1628284 boundary=administrative Deutschland - Luxembourg / Luxemburg / Lëtzebuerg
r1674592 boundary=administrative Italia - Slovenija
r1675252 boundary=administrative Magyarország - Slovenija
r1675337 boundary=administrative Hrvatska - Slovenija
r1846740 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Côtes-d’Armor (22)
r1993677 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Morbihan (56)
r1993713 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Loire-Atlantique (44)
r1993779 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Finistère (29)
r1993832 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Ille-et-Vilaine (35)
r1995471 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Alpes-Maritimes (06)
r1995472 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Bouches-du-Rhône (13)
r1995473 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Var (83)
r2531266 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Vendée (85)
r2620918 boundary=administrative Nederland — Belgique / België / Belgien
r2824823 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Manche (50)
r4107888 boundary=land_area + land_area=administrative France - Limite côtière - Gironde (33)
r5389302 boundary=administrative France - Italy (section nord)
r14442946 Frontière avec le Labrador comme revendiqué par le Québec
r16100722 boundary=administrative France / Suriname border