Mtb-routerelatie met rollen

Ik kwam een mtb-routerelatie tegen waarin alle leden een rol forward of backward hebben.
Hoe nuttig is dat?

Het is een gesloten 1-richtingsroute, dus verschillen tussen heen- en terugrichting zijn niet van toepassing. Hij wordt gewoon geheel afgelegd, de volgorde in de relatie is de volgorde van rijden en van bv een gpx of een hoogteprofiel. Daarbij wordt normaal gesproken de member automatisch omgedraaid naar de goede richting. Daarvoor zijn die richtingrollen niet nodig, en VZIW werkt dit goed binnen alle toepassingen. Toch?
Die rollen zijn juist voor het geval terug via andere wegen gaat dan heen, maar dat is hier niet van toepassing.

Wel zitten er een aantal stukjes in die in één ronde twee keer worden afgelegd. Denk aan twee lussen met een brug ertussen, je doet een stuk van ene lus dan ga je de brug over, doet de andere lus, dan terug over de brug en de eerste lus afmaken.
Maar MI zit alle benodigde informatie daarvoor ook al in de volgorde, zonder dat je de richting aangeeft.

Is er een toepassing die die rolinformatie op deze manier (dus als een member er twee keer in voorkomt) gebruikt?
En wat doet die dan als je twee keer in dezelfde richting over een wegdeel gaat? Ja, dat heb ik ook een keer gezien!

PS Ik heb de sorteerfunctie in de JOSM relatiemaker getest, die maakt er niet veel van. Logisch. met zoveel dubbelingen en kruisingen. Dus ook daarvoor zijn de rollen niet nuttig.

Volgens mij is het niet nuttig, eerder onhandig omdat je bij aanpassingen ook de forward/backward weer goed moet zetten.
Volgens mij is een oneway=yes bovenin de routekop voldoende.

En zonder die rollen wordt het invoeren en aanpassen ook een stuk makkelijker.

De busroutes zijn ook allemaal eenrichting en daar worden ook geen rollen gebruikt.

1 Like

Niet nuttig, kan niets bedenken waar het voor nodig is.
oneway=yes volgt al uit de signed_direction=yes in de route relatie. Op single tracks plaats ik wel oneway:bicycle=yes, liefst ook foot=no (wensdenken :grinning: )

1 Like

Relatie is aangepast, alle rollen verwijderd. Hij laat nu een mooi gesloten continuÏteitslijntje zien in de JOSM relatiebewerker. Op OSM Carto, CyclOSM, Fietskaart en WMT maakt het niks uit.

1 Like