MTB Route Otterlo - Hulp Gevraagd

De MTB Route Otterlo (2.0) zoals in deze (bijgewerkte/huidige) Relation was in begin 2024 omgelegd:

  • traject ten oosten N310 rond De Zanding opgeheven zie Nieuws Gem. Ede en Note
  • Nieuwe dedicated MTB-paden in Roekelse Bos

Vraag, voor OSM mapping is: wat zijn nu de nieuwe Ways, met name hun (oneway) richting, en totale Relation. Omdat dit gebied min of meer mijn achtertuin is, maar ik zelf geen MTB-er ben, wel Mapper, zie ik contradicties, letterlijk, waar MTB-ers ‘frontaal’ kunnen botsen:

Hier situatie vanaf Koeweg richting ZW:

Ok, het is Work-in-Progress, heb met @PeeWee32 week geleden veldwerk voor bijv deze Way en zelf voor Bridge gedaan en @Geim armchair-mapping via MTB contacten, maar heb idee dat e.e.a. dus niet klopt qua Route (of wel?) maar vooral richting daarin: Counter-Clockwise of Acht?

Vraag is: wie gaat hierover? Gemeente Ede, MTB Veluwe Zuid? …

Hoe de MTB relaties in OSM lopen, kun je met WayMarked Trails zien Waymarked Trails - MTB

Die ken ik, maar mijn punt is, zie boven, dat de richting op bijv de Way op foto tegengesteld is “on the ground”, t.o.v. OSM en dus WT, zie bordje.

Helaas bestaat mijn veldfiets (met bijbehorende fietscapacoteoten) alleen in mijn gedachten, en mijn achtertuin ligt iets verder naar het westen. Anders ging ik vandaag nog die rondjes tracken.

Hoi Just, je had zelf bij deze note: Note: 4131211 | OpenStreetMap een foto geplaats met hoe het nieuwe trace loopt, helaas is deze niet meer online in te zien. Daar zag je hoe de oude route liep en wat de nieuwe stukken zijn.

Via MTBroutes punt nl heb ik de nieuwe route gekregen en ingevoerd. Tijdens het mappen was e.e.a. al duidelijk dat dit mogelijk voorbarig was omdat ook bij het hek bij het Mosselsepad het niet duidelijk was hoe het hier liep. Vragen vanuit MTBroutes punt nl hebben nog geen feedback opgeleverd.

Verantwoordelijk voor de route is https://mtbzuidveluwe.nl/routes/otterlo/

M.i. zijn de Ways qua punten allemaal in orde, hebben @PeeWee32 en ik letterlijk nagelopen. Het gaat nog om de richting m.n. van deze Way bij Koeweg.

Was daar gister nog, staat in deze nieuwe Note, dus nogmaals: de richting zoals in de Relation en op mtbroutes.nl komt niet overeen met de richtingbordje ter plaatse. Dat kan ongelukken opleveren: iemand die met de GPX navigeert en MTB-er die ter plaatse de bordjes volgt. De richting was al jaren ZW. Maar goed ik dacht misschien is hier iemand van MTB Veluwe Zuid. Ik zal ze proberen te contacteren.

Bij dat hek Mosselsepad is inmiddels een houten fietsbrug, level 1, had ik al in OSM ingevoerd:

. Wel merkwaardig, want het wild zou ook zomaar kunnen ontsnappen, hoewel die in praktijk zo over hek springen. De wolf lacht daarom.

Ik denk dat dat nog wel meevalt, ten eerste omdat vrijwel niemand een GPX gaat volgen op een MTB route, maar gewoon de bordjes aanhoudt en ten tweede moet je sowieso altijd al rekening houden met wandelaars, loslopende honden en kinderen. Het is tenslotte geen afgezet circuit waar je als een bezetene te keer kunt gaan.

Hangt er een beetje vanaf hoeveel stukken normale weg er in opgenomen zijn en hoeveel keuzemomenten je hebt. Een aparte enkelvoudige rondlopende route zonder keuzes die perfect uitgepijld is, daar heb je geen navigatie voor nodig, maar bij het wandelen zet ik het toch regelmatig aan om te weten hoe ver ik al ben, hoe ver ik nog moet, hoe de route globaal verder gaat (“grote bocht tegen de klok in om het meer, en dan een stuk heidegebied”) en waar ik uberhaupt zit in het gebied.

Had melding gedaan op MTB Veluwe Zuid website, en snel antwoord, zie onder.
Dus: richting en dus MTB Route Relation staan goed in OSM (en mtbroutes.nl), bordjes m.n. Koeweg (foto boven) worden op 16 maart 2024 dus omgedraaid:

Goedemorgen Just, Bedankt voor je e-mail!
Klopt inderdaad mtbroutes was wat te enthousiast in het updaten van de nieuwe route. Vanaf Otterlo worden de rijders al richting de nieuwe singletracks gestuurd dus de meeste zouden niet op de ST langs de Koeweg komen.

Het goede nieuws is dat morgen de bordjes langs de Koeweg omgedraaid worden en is de nieuwe route helemaal uitgepijld. Fijne dag!

Dus denk dat topic gesloten kan worden, bedankt voor meedoen/denken!

2 Likes