Motorfordonsförbud i Visby innerstad sommartid

I Visby finns en Note som i korthet gäller att det inte är tillåtet med motorfordon innanför ringmuren på sommaren.

Aktuell information finns här.

Då det är många gator i innerstan och flera av dem även har andra restriktioner som gäller hela året så ser jag det inte praktiskt att tagga alla gator med förbudet. Jag tänker därför att det lämpliga är att tagga en bit av “infarten” vilket löser att routers inte föreslår vägar genom området.

Intervall av veckor verkar ha begränsat stöd i den routing jag testat så jag har avrundat intervallet till månader, enligt lokalbefolkningen så tar det ändå kommunen några veckor att skylta om.

Så med detta har jag kommit fram till:

motor_vehicle:conditional=private @ Jun-Aug
disabled=yes
psv=yes
taxi:conditional=destination @ Jun-Aug

Jag har provat detta med framgång i OSMAnd.

Är det något som ni tycker bör göras annorlunda?

Detta stämmer inte. Jag bodde på ett hotell innanför ringmuren för några veckor sedan, och jag kunde lagligt åka bil ända fram till hotellet, även om Waze-appen visade en mycket komplicerad väg dit. Däremot finns det skyltning som förbjuder viss typ av biltrafik innanför ringmuren, på vissa gator, men jag kommer inte ihåg exakt skyltning.

Jag har inte kontrollerat alla infarter så det kan ju finnas hål. Vid Skansport ser det ut så här

liknande skyltning finns vid övriga infarter som jag sett. Ibland är det även kompletterad med informationstavlor om att de vill bevara världsarvet genom att begränsa biltrafiken.

Eftersom jag och många andra åkte bil innanför ringmuren, kan det inte finnas något generellt förbud mot biltrafik där. Och därmed finns det infarter där det är tillåtet att åka in genom muren.

På bilden står det “Gäller ej behörig trafik” och kanske är det förklaringen till den omfattande biltrafiken innanför muren.

Det här är ingen stor sak för mig. Jag ville bara påpeka det jag upplevt.

1 Like

Då är jag med. Jo, trafiken innanför muren är rätt vild för att vara bilfri. Läser du det officiella dokumentet som jag länkade i första posten så är det rätt många som är “behöriga”. Jag tycker dock det är ganska snällt om turisterna inte blir pekade in genom staden då det är halv kneipigt att köra där.

Verkar som biltrafik till hotell inte inte är behörig enligt de regler som finns. Ingen verkar dock bry sig. Viktigare är nog att hålla turister på gott humör.

Och i mitt fall hade jag knappast bokat hotellet vi bodde på, om man inte fått köra ända fram, och varit tvungen att parkera utanför muren. Och fyra personen hade varit tvungen att gå med sitt bagage till hotellet.

Men för att återgå till ursprungsfrågan, hur markera man access enligt de regler som gäller?

Sista punkten medger färd till eller från hotell.

• Färd till eller från bostad samt färd till eller från fast uppställningsplats. Förutsättningen är då att fordonet förs av en som bor eller har fast uppställningsplats inom zonen. Med bostad jämställes tillfälligt boende på hotell, pensionat eller annat hyresrum.
1 Like

Nu har jag justerat en del infarter i Changeset: 155956970 | OpenStreetMap och dokumenterat nuvarande lösning i Gotlands län - OpenStreetMap Wiki