Microsofts byggnadsdata?

Hej. Har någon använt sig av Microsofts projekt för byggnadsdata ( GitHub - microsoft/GlobalMLBuildingFootprints: Worldwide building footprints derived from satellite imagery )? Det är ju ett projekt som uttryckligen är gjort för OSM.
Jag fick inte plugin:et i JOSM att funka, men man kan även hämta datan från tex: UCR STAR - The UCR Spatio-temporal Active Repository

Datan baseras ju på satellitbilder och kan därmed ligga snett på en del platser. Sen har byggnadskonturerna extraherats med AI/ML. En del byggnadskroppar ser knasiga ut medan andra ser helt OK ut.

Jag vet egentligen inget om Microsofts byggnadsdata, förutom att jag sett det diskuterats tidigare, och att jag har sett några uppladdningar till osm av sådant. Jag är inte imponerad. Byggnader som inte var byggnader, felaktig form och placering. Kanske var det bara en tillfällighet att kvalitén var så dålig.

Som vanligt är det viktigt att kontrollera resultatet, det man tänker ladda upp. Placering och form mot en bakgrund som är positionskalibrerad. Om Microsofts byggnader automatisk ska hamna rätt vet inte jag.

Upplys gärna mig.

1 Like

Jag kollade lite snabbt i min hemtrakt. Byggnader med hyfsat enkelt geometri ser helt OK ut, medan mer komplexa former blir konstiga. Men på vissa platser kanske det kan snabba upp arbetsflödet i och med att man slipper rita byggnaderna för hand. Man kommer säkerligen behöva justera positionen, men det kan nog göras för alla byggnader inom ett område, inte för varje individuell byggnad.

Jag har gjort några tusen byggnader senaste månaderna. Testat lite med pluginet tidigare (jag fick det att funka), men det var inte bra data just där jag jobbade då. Problemet i glesbygden där jag kartlägger mycket är att många hus är delvis täckta av träd, och det verkar inte som AI:t är så bra på att gissa. Det varierar nog väldigt mycket på område hur bra den lyckas.

Lantmäteriets byggnader (eller Boverket verkar det vara snarare) väntas komma ganska snart som öppet data. Kvalitén på dessa varierar en del, men är rätt säker på att den är betydligt bättre än Microsofts data i princip överallt. Jag har gjort lite stickprover nu och då på lantmäteriets data när jag ritat manuellt, och för det mesta är det mycket bra, men särskilt ute i glesbygden kan det ibland vara en del fel, byggnader som har fel storlek, ligger på fel ställen etc, så gör man import bör man nog gärna överse den manuellt.

Sen finns det många småbyggnader som saknas i LM:s data, sånt som inte finns med i bygglov, och skärmtak och såna grejer om man vill ta med det.

Sen när man ritar själv manuellt blir det ju inte heller fantastiskt, satellitbilderna är lite för suddiga och för konstiga vinklar ofta, men det är samma som microsoft:s AI jobbar med.

Själv hade jag som plan att vänta ut LM:s byggnadsdata och inte mappa så mycket byggnader helmanuellt, men jag ville bli klar med några områden och vips så har man klickat ut 3000 byggnader :melting_face:.

2 Likes

Förresten, angående byggnader kan det vara intressant att se hur overturemaps gör:

https://overturemaps.org/overture-december-2023-release-notes/

“The dataset includes over 2.3 conflated building footprints from OSM, Esri Community Maps, Microsoft ML Building Footprints, and Google Open Buildings.”

Här finns en demo där man kan titta på kartan och se hur byggnader ser ut (plats Luleå, jämfört OSM och LM på samma plats):
https://msbarry.github.io/planetiler-overture-demo/#16.69/65.614348/22.092982

Vid första anblick ser det ganska bra ut i overturemaps, men börjar man titta närmare ser man att AI:t gjort rätt många fel som en människa troligen inte skulle göra.

Som människa vet man ofta vad man tittar på, om det är ett villaområde kan man göra vissa antaganden och därmed göra bättre gissningar från suddiga bilder, och dagens AI fattar nog inte sammanhanget öht utan det är bara geometrier för den.

Noterar också när jag skrollar runt lite på overturemaps-demon att de inte verkar ha tagit in några byggnader i glesbygden, det är nog för låg datakvalitet ut ur AI:t

Båda fel, det kommer vara kommunernas byggnader :wink:

Men tillhandahållna via Lantmäteriets plattform, enligt specifikationer framtagna av Lantmäteriet och delvis Boverket. Och för att göra det ännu lite mera komplicerat kommer många av byggnaderna utanför tätort faktiskt vara karterade av Lantmäteriet i deras flygbildstolkning (vet inte riktigt hur det slutade för att få in dem i NGP, det var mycket diskussioner kring det utan definitivt svar innan jag slutade på LM).

Det brukar vara stor skillnad mellan tätort (där kommunen mäter in, oftast med cm- eller mm-noggrannhet och på plats så att trädtäcke m.m. inte påverkar så mycket) och glesbygd (där framförallt LM mäter in, uteslutande utifrån stereobilder (lite bättre resultat än bara ortofoto, men fortfarande bara dm-noggrannhet).

LMs riktlinje i flygbildstolkningen är att enbart mäta in byggnader över 15 kvm (25 kvm takyta för att ta hänsyn till takfoten), vilket nog förklarar många fall av detta.

Samma här, speciellt i tätort. Hållit mig än så länge, men dröjer LM länge till så…

2 Likes