[meta] Aanmaken nieuw topic voor kleine vragen

Ik zou willen voorstellen om een sticky topic te maken waar mensen kleine vragen kunnen stellen. Ik in iedergeval heb vaker kleine vragen die het niet echt waard zijn om een nieuw topic aan te maken. Vaak gebruik ik daar Discord voor. Ik kan me voorstellen dat nieuwe mappers dat ook hebben.

Met zo’n kleine vragen topic verlagen we de drempel om te vragen en zo de interactie wat te vergroten. Het nieuwe forum biedt voor moderators ook de mogelijkheid om reacties af te splitsen naar een nieuw topic. Iedereen kan zelf ook reageren door een nieuw topic aan te maken. Mocht een discussie meer diepgang krijgen dan kan het dus altijd afgesplitst worden.

Ben eens benieuwd of jullie dat een goed idee vinden.

1 Like

Wat mij betreft een goed idee! Als de beheerders het ook goed vinden, helemaal prima. Het levert wellicht net nog wat meer werk op. Maar ik geloof dat jij er eentje bent :slight_smile:

En hoe gaat dat topic dan heten? “Stel hier uw kleine vraag”
En wat is precies een kleine vraag?
En betekent dat ook dat we na een jaar met “kleine vragen” een topic hebben waarin 1000 onderwerpen worden besproken die niemand meer goed terug kan vinden? (dat probleem hebben we natuurlijk ook bij het “oude” forum, want regelmatig wordt een vraag gesteld die 2 jaar geleden ook al werd gesteld maar die door de gebrekkige zoekfunctie niet was terug te vinden.)
Kortom, ik heb mijn twijfels…

1 Like

Hm… zou kunnen, maar het kost niks om het te doen.
“Vraag-en-antwoord”?
Voor snel te beantwoorden “Hoe doe je…”- , “hoe moet ik…”- en “Waar vind ik…”-vragen, waar je een snel antwoord en liefst een linkje geeft.
Al verschillende mensen verschillend antwoorden, hoeft nog geen probleem te zijn, maar anders inderdaad een nieuwe draad afsplitsen. Een enkele vervolgvraag hoeft niet gelijk een afsplitsing te zijn, diskussie en kontroverses wel. Al zal je ook daar wel geregeld met een linkje naar een oude diskussie kunnen werken. Of een linkje naar een wikipagina waarop als het goed is de relevante punten en diskussies ook staan.

Er zullen best wel eens al gestelde vragen komen, gewoon nogmaals antwoorden want nieuwkomers mogen gewoon vragen stellen en hoeven niet de archieven door te spitten. Mij viel het gevondene archiefmateriaal meestal tegen, en het leidde meestal tot meer nieuwe vragen dan antwoorden.

Vragen kunnen best ook aanleiding zijn om het wiki-materiaal te verbeteren. Bijvoorbeeld de Hoe tag je… lijst voor Nederland.

Er is ook https://help.openstreetmap.org en dat lijkt me prima voor “kleine vragen” en er is al discussie gaande om OpenStreetMap Help met dit forum te integreren:

Een apart topic voor kleine vragen lijkt me niet nodig, ik vindt het geen enkel probleem als een topic een korte vraag is en na 1 of 2 replies (liefst met “accepted answer”) “klaar” is.

1 Like

Misschien wat context. Dit idee kwam voort uit een discussie tijdens de maandelijkse online bijeenkomsten. Ik gaf aan dat ik en anderen voor kleine vragen eerder naar het discord gingen. Voor kleine vragen is de drempel om op het forum vragen te stellen hoger, het is wat formeler. Daarop kwam de vraag wat nodig is om te zorgen dat mensen als ik voor dergelijke kleine vragen het forum gebruik. Ik gaf aan dat een kleine vragen topic wel handig is.

BIj kleine vragen moet je dan denken hoe teken je iets in JOSM of als je even snel wilt weten welke tag je voor iets gebruikt. Bijvoorbeeld controversele tags moet je daar niet bespreken.

We kunnen het natuurlijk ook gewoon eens proberen met zo’n topic. Ik kan het topic altijd sluiten als het niet werkt.

1 Like

Misschien “Hoe map je een…?”
En als een onderwerp een brede discussie vereist kan er altijd een apart topic voor worden gemaakt.