Maxspeed NL Highway

Sinds kort upload ik dagelijks alle OSM NL highway met een groot aantal tags naar mijn QgisCloud Database. Dat betekent dat ik nu kaartjes/WMS kan maken die inzoomen op bv 1 specifiek onderdeel. Ik heb dat nu gedaan met maxspeed (ook conditional) . Uitgezoomd zie je de trunk/motorway en naar mate je inzoomt steeds andere highways in de hierarchie (vanaf living_street). Als je hier wat in rondneust vallen er best wat dingen op. Zoals de A67 die duidelijk anders gemapt is dan de rest van de snelwegen maar ook bij inzoomen zie je soms onverwachte dingen. Ik ga er vanuit dat al deze wegen in principe een maxspeed tag zouden moeten hebben en dus laat ik ook de wegen zien die geen maxspeed hebben (zwart stippellijntje). Rechtsboven in het kaartje kun je lagen uit/aan zetten (= aparte WMS laag) en klikken op de weg toont een pop-up met wat OSM data en een link naar OSM. In principe is deze kaart dagelijks rond 8.30-9 uur bijgewerkt met de data van de dag ervoor. In de noordzee zie je de update datum staan.
Hopelijk zijn er mappers die m.b.v. deze kaart e.e.a. willen verbeteren in OSM. Feedback is welkom.

De kaart: QGIS Cloud - OSM_Maxspeed

WMS: https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_Maxspeed/

NB: In JOSM wordt bij mij de WMS niet ververst en ook vanuit JOSM de cache leegmaken werkt niet. Ik moet het handmatig verwijderen. Op mijn Windows machine staat de cache in de (verborgen) map C:\Users{USER-ID}\AppData\Local\JOSM\cache

4 Likes

Mooie kaart! Past mooi bij alle andere waarmee je ons verwent :grinning:
-Niet goed uitgelijnde wegen
-Gebroken wegen
-?
Overzichtje met linkje in een sticky?

1 Like

Bedankt. Ik zal binnenkort wel een nieuw draadje openen met de huidige kaartjes die online staan.

1 Like

De A67 moet kennelijk nog worden aangepast aan deze (bij stemming gekozen) tagging.

Lijkt me typisch iets voor @A67-A67 :rofl:

Ik zie dat de A67 in deze wijziging de verkeerde snelheidstagging heeft gekregen. Ik zal het wel even herstellen.

Edit: hersteld.

1 Like

Leuk! Goede aanvulling.

Als er maxpeed:forward en maxspeed:backward op een way staan hoort er geen maxspeed op te staan, wat nu wel gemeld wordt als missend.

1 Like

Bedankt. Inmiddels aangepast zodat de forward en backward beiden getoond worden zoals bv hier.

De snelheid 30 km/h lijkt te ontbreken op highway=tertiary en hoger.

Dank voor het melden. Ik heb het net aangepast.

1 Like

Ik heb een poging gedaan de snelheidsborden van NDW te vergelijken met de maxspeed op de NL highway. Als een snelheidsbord in de buurt geen highway heeft met die zelfde maxspeed (ook conditional, forward, backward) dan toon ik die op deze kaart. Ik kijk dan alleen of de snelheid van het NDW verkeersbord gelijk is aan 1 van de 4 waardes (maxspeed, conditional, forward, backward)en verder niet. Op de webkaart worden ook de OSM highway getoond indien er een maxspeed geldt. Hij wordt momenteel nog niet dagelijks ververst want ik wil eerst even wat feedback ophalen en kijken of er belangstelling is hier iets mee te gaan doen. Laat maar weten.

NB: ik weet dat de NDW dataset niet 100% juist is (maxspeed=100 midden in een woonwijk :grinning:) maar over het algemeen is het m.i. best een goede dataset.

1 Like

Mooi initiatief voor aanvulling van ons werk weer Peter, thx!

Gelijk even gekeken, maar bij mij (Chrome op ChromeOS) duurt het een tijd voordat er een datalaag komt en als ik de kaart ook maar een heel klein beetje verschuif, dan verdwijnt alle data van borden weer, ook de data die op locaties die nog op zich nog steeds in beeld zijn. Is dat een bekend euvel?

1 Like

Dank . Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn acties op de Qgiscloud Database van afgelopen uur. Ik was weer bezig e.e.a. te updaten waardoor hele tabellen met geo data verdwijnen en een paar minuten later weer terugkomen. Soms helpt een F5 functietoets. Hopelijk is het euvel snel verdwenen. Ik ga vandaag niets meer doen op die DB dus als het probleem blijft bestaan laat dan maar weten.

NB: Snel zullen deze kaartjes helaas nooit worden.

1 Like

Jouw vermoeden lijkt te kloppen. Schuifprobleem is verholpen,
zie nu meer data (ook lijnen ipv alleen punten) en kaartje is ook veel sneller nu (snel genoeg) :+1:

Ik vraag me af wat de gebruikte limieten zijn:

Screenshot_20240106_151216

Het rechtse stuk weg van het fietspad (zuid) tot de aansluiting (noord) is 50 meter en de borden staan op 20 meter vanaf het fietspad.

De kaart is handig om stukken te vinden waarbij de maximum snelheid verkeerd is gemapt. Zo al de nodige updates gemaakt.

Ik kijk nu of het bord binnen een 30 meter straal een highway raakt met de zelfde maxspeed. Zo niet dan wordt het bord getoond.

Ik weet niet of je dit bedoelde met “limieten”.

1 Like

Ja, dat bedoelde ik ik, goed te weten.

Wat is voor OSM NL de manier om een zone 30 bord in te tekenen?
De wiki is hier niet duidelijk in:

Op Key:maxspeed:type staat:
image

en als je daar doorklikt:

Nu heb ik dit op de node staan; maar dat lijkt overkill; is het niet handiger om Ă©Ă©n methode te kiezen en dit dan zo op te nemen in de Wiki?

image

Ik gebruik altijd source:maxspeed=NL:zone30, 16625 maal in NL, maar maxspeed:type=NL:zone30 wordt ook gebruikt, 8171 maal in NL

G11 en zone 30
afbeelding

1 Like