Mapper met slordige werkwijze

De wijzigingen van deze mapper rammelen aan alle kanten. Twee jaar geleden reageerde ik op deze wijzigingenset en heb ik uiteindelijk zelf de zaak gecorrigeerd.

Kortgeleden deze en deze wijzigingenset waarbij ze twee lijntjes tekent op een slaperdijk zonder tags en wel een aanliggende multipolygoon omzet naar highway=footway.
Er loopt daar misschien ergens een route zonder dat er duidelijke paden zijn.

Vandaag tekent ze eerst een voetpad precies over een weg van een parkeerterrein, daarna nog een keer hetzelfde en daarna zet ze die weg om in een voetpad (er liggen nu dus drie lijnen over elkaar). En dat schijnbaar om een verbinding naar een nabijgelegen voetpad te maken.

Bij de Belgische grens is een track toegevoegd dwars door weilanden en over sloten terwijl er op recente luchtfoto’s geen track zichtbaar is.

Zie ook deze wijzigingenset waar vorig jaar door Digne op gereageerd is (lijkt geen weg te lopen maar staat nu wel in OSM).

Deze mapper voegt vooral paden en wegen toe in buitengebieden blijkbaar om netwerken sluitend te maken. Zie de enkele tegenreacties op de wijzigingensets.
Ze spreekt over een “wij” zonder dit nader toe te lichten, lijkt niet echt te snappen hoe OSM en de iD-editor werken, voegt dus zaken toe op basis van zogenaamde informatie van derden terwijl die zaken in het veld vaak niet op die wijze of helemaal niet bestaan.

Kortom: de werkwijze van deze mapper behoeft heel wat verbetering.
Mijn verzoek aan andere mappers is om ook even wat wijzigingensets van deze mapper te controleren.
Ik zal intussen een PB sturen met een uitnodiging om hier te reageren.

Ik wilde net reageren. :slight_smile:

Volgens mij is zij van Route.nl en voegt ze zonder verificatie toe wat gebruikers doorgeven.

Bedankt voor de reminder trouwens, want ik ben helemaal vergeten die weg aan te passen. Er loopt daar alleen een veldweg die nergens naar leidt.

Ik heb even gekeken. maar er worden gewoon willekeurig tracks ingetekend… ook duplicated ways. Het doel heiligt de middelen, maar niemand schiet hier wat mee op. Ik vind het niet kunnen.

Goedemorgen,

Ik heb een mail ontvangen van Andries Wijma en ook hierop al gereageerd.
Ik heb bovenstaande gelezen en inderdaad, zoals jullie hierop reageren laten jullie me zien dat het inderdaad niet goed gaat. Ik heb zelf een kleine uitleg gekregen over hoe het systeem werkt en daar mag dan inderdaad wat extra uitleg over gegeven worden. Ik zal dit intern bij ons oppakken en kijken hoe dit opgelost kan worden. In ieder geval mijn excuses voor het ongemak en dit was uiteraard niet de bedoeling.

Totdat ik meer ben ingeleerd (of er zal voor een andere manier gekeken worden) zal ik uiteraard geen wijzigingen/toevoegingen meer doorvoeren.

Goedemorgen Monica,

Dank dat je via deze weg contact gezocht hebt!

Met de hulp van de forumleden en jouw inzet gaat het zeker goed komen!

Dag Monica,

Wanneer je weer start met nieuwe edits vink dan het hokje aan met : “Ik zou graag hebben dat iemand mijn bewerkingen nakijkt”
Ook hier nog even de nuttige links en tips:
Je hebt je aangemeld om een bijdrage te leveren en dat inmiddels ook gedaan. Je kunt je nu ‘amateur-cartograaf’ noemen; onderling gebruiken we meestal de term ‘mapper’ :wink:
Elke mapper is allereerst en vooral waardevol vanwege lokale kennis. Het is juist die lokale kennis die OSM laat uitstijgen boven welk ‘concurrent’ dan ook. OSM is daardoor niet alleen beter, maar meestal ook veel actueler. Niet voor niets wordt OSM door veel instanties gebruikt. Daarom is het leveren van bijdragen aan OSM een serieuze zaak.

Graag aandacht voor de volgende punten:

  1. Er wordt meegekeken. In het begin worden je bijdragen bekeken door meer ervaren mappers. Ze zullen soms commentaar leveren, tips geven. Je krijgt dan automatisch een mail op het mailadres dat je bij aanmelding hebt opgegeven. Controleer dat dus regelmatig. En geef reactie op een commentaar, zodat duidelijk is dat je het hebt gelezen. Je kunt ook specifiek aangeven in editor iD en JOSM of iemand naar je edits wil kijken door het hokje aan te vinken bij: “Ik zou graag hebben dat iemand mijn bewerkingen nakijkt”
  2. Beperk jezelf. Alle begin is moeilijk en iedereen maakt fouten, zelfs de meest ervaren mappers. Maak niet meer dan een paar wijzigingen per dag in het begin. Maak niet in één sessie wijzigingen die ver uit elkaar liggen. Eventuele fouten kunnen dan snel en gemakkelijk hersteld worden.
  3. Nuttige links. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Welkom_op_OSM (een introductiepagina met veel nuttige tips onder het kopje ‘Waar moet je op letten als je de kaart gaat bewerken?’) http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features (overzicht van vrijwel alle elementen die in OSM gebruikt worden) https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 (Nederlandstalig deel van forum; de plek om vragen te stellen en ideeën op te doen)
  4. Vragen staat vrij. Je kunt op het bovengenoemde forum terecht met vragen, maar ook altijd ondergetekende een PB sturen.

Met vriendelijke groet,
Eggie
namens de OSM Community

Monica, bedankt voor je eerlijke reactie!

Het is gemakkelijk om met de iD-editor wijzigingen door te voeren in OSM. Om dit op juiste wijze te doen vergt iets meer vaardigheid en kennis. Door je in te lezen en gebruik te maken van de ervaring van andere mappers kun je dit wel snel leren.

Ik zal al je gemaakte wijzigingen nalopen en corrigeren waar nodig of hier aan andere mappers vragen of zij de situatie kennen.

Bedankt voor alle informatie.
Ik ga dit oppakken en zorgen dat ik me goed ingelezen heb, bij vragen zal ik deze stellen.

Ik heb meteen even flink doorgepakt en bijna alle wijzigingensets handmatig gecontroleerd (alles van 2 maanden tot meer dan drie jaar oud). Het gaat vooral om paden. Een deel is door verschillende andere mappers al eens aangepast. Een klein deel was goed genoeg zoals het was. De rest heb ik gecorrigeerd en soms ook verwijderd omdat er gewoon te veel aan elkaar geplakt is.

Hier een voorbeeld: http://overpass-api.de/achavi/?changeset=56551096.
Toevoeging van één weg waardoor meerdere andere lijnelementen/vlakken worden beïnvloed door onbedoelde gedeelde nodes.

Hierbij een oproep aan andere (ervaren) mappers: als je (vooral OSM-technische) fouten corrigeert onderzoek dan ook even of dit meer voorkomt bij de betreffende mapper.
Het is voor iedereen beter om dit snel op te merken.

Alle wijzigingensets zijn nu gecontroleerd en gecorrigeerd.

Monica, enkele specifieke aandachtspunten:

  • Upload pas wijzigingen als je klaar bent in een gebiedje (dus NIET: een lijn tekenen daarna uploaden, dan lijn iets verschuiven daarna uploaden, dan tags meegeven daarna uploaden)
  • Maak alleen wijzigingen op basis van eigen waarneming of betrouwbare, nauwkeurige en toegestane bronnen