Mappen via Organic Maps: nieuwe node ipv bewerken adres-node

Hallo,

Ik heb via Organic Maps een aantal ontbrekende Tandartsen bij mij in de buurt toegevoegd (ik geef toe:armchair mapping voor nu). Bijvoorbeeld deze: Changeset: 149490837 | OpenStreetMap

@jb54osm wees me erop dat ik een ‘nieuwe’ node aan had gemaakt, in plaats van de bestaande adres-node aan te passen (wat blijkbaar de Nederlandse standaard is).

Nu is het (helaas) zo dat Organic Maps het niet mogelijk maakt om een bestaande node type te bewerken (bijv. van ‘Address’ naar ‘Dentist’).

  • Hebben andere apps dit probleem ook? Of eigenlijk: zijn er Android apps die deze beperking niet hebben?
  • Kunnen we de lijst van wijzigingen in OSM filteren op basis van bundle_id = app.organicmaps?
  • Zou het (vanuit OSM NL perspectief) zin hebben om Organic Maps te verzoeken zulk soort edits (iig in Nederland) mogelijk te maken?

Hoi @glozzie,

Ja, dat probleem ken ik ook van Every Door. Ik los dat voorlopig op door na afloop de nieuwe nodes alsnog met de adres node te combineren in Josm.

Even in taginfo Nederland gekeken maar de sleutel bundle_id kom ik niet tegen. Goed dat je ook een link naar een commit hebt toegevoegd, die “Label” is een attribute van de commit niet van de node.

Iemand had een soortgelijke vraag in het verleden:

Completed zie ik maar als ik het gelinkte topic zie dan is het niet (nog) mogelijk in Overpass.

Ja, dit probleem speelt meer in Nederland omdat hier alle adressen als aparte nodes zijn gemapt maar ik denk dat het goed is het meer algemeen te trekken: Als een er adres node gemapt is, gebruik die in plaats van een nieuwe node.

Een issue openen is zeker een goed idee.

1 Like

Ik gebruik zelf de app Vespucci. Dat is even inleren net zoals JOSM op de PC. Eenmaal onder de knie werkt het fantastisch.

1 Like

In Every Door kan het als enige wel, zei het wel met een omweg:

  • Tik onderaan op het huisje (huisnummer weergave)
  • Selecteer het betreffende huisnummer in die weergave
  • Tik op “MEER” links onderin
  • Tik op het icoontje rechtsboven om de tags weer te geven
  • Voeg handmatig een amenity tag toe
  • Sluit de tag-weergave af en kies “Opslaan”

Het huisnummer is nu verdwenen en de amenity wordt weergegeven in en de amenity weergave (koffiekopje). Daar kun je 'm vervolgens makkelijker verder bewerken. In OSMAnd en OrganicMaps is helaas geen vergelijkbare workaround.

In “Go Map!!” kan het overigens zelfs rechtstreeks: object aantikken, kies tags, handmatig amenity-tag toevoegen of naar het tab “Veelvoorkomende tags” wisselen en daar achter type op “Punt” klikken om het type te wijzigen.

1 Like

In OsmAnd is geen workaround nodig als de OpenStreetMap editing plugin aan staat:
Tik op huisnummer of bestaande POI → Actions → Modify POI → POI type

  • Basis of Advanced tab blad voor de rest van de tags
1 Like