Man_made=mast of highway=street_light?

Zie de paal in het midden van het plein in Arnhem (is niet veel hoger dan op de foto te zien is), wat door de Gelderlander wordt omschreven als een “modulaire lichtmast met bewegingssensor voor tellen passanten

Er is verschil van inzicht of dit getagged moet worden als man_made=mast + tower:type=lighting of gewoon highway=street_lamp

Naar mijn mening valt dit gewoon onder de categorie highway=street_lamp gezien de bij tower:type=lighting staande opmerking " This does not include street lights, even if they are larger.

Dit lijkt wat te conflicteren met de opmerking daarboven: E.g. lighting for stadiums public places, floodlights, and large headlight masts

Voor mij is een publiek toegankelijke plek (public place) niet het zelfde als de openbare ruimte (public space)

Naar aanleiding van deze discussie werd ik gewezen op een foto in tower:type=lighting, van een lichtmast op een plein voor een gemeentehuis.

Deze foto was samen met een andere (van een mobiele verlichtingsinstallatie die niets met een hoge mast te maken heeft) veel later toegevoegd dan het toevoegen van de definitie.

Die twee heb ik vervolgens verwijderd, voorzien van een uitgebreid comment op de discussiepagina waar ik enkel een simpel “dank je voor je edit” van een user kreeg in mijn mailbox. Geen verdere discussie.

Dus de volgende drie punten staan ter discussie:

  • man_made=mast + tower:type=lighting of highway=street_lamp + support=mast?
  • Is mijn onderscheidende interpretatie publieke plek vs openbare ruimte zoals op de discussiepagina correct?
  • Zijn de twee foto’s correct door mij verwijderd of moeten ze toch terug?

De bewuste lichmast

De uit het wiki verwijderde foto’s (zie originelen)
City_Hall,_floodlights_and_the_Mirror_pool,Bradford(8th_November_2014) Penn-North_Light_Tower_by_Woodbrook_Ave

Ik geloof dat ik het verschil tussen highway=street_lamp en man_made=mast + tower:type=lighting zou maken op hoe (lokaal) uniek de paal is in combinatie met een arbitraire bepaalde minimale grote.

Die weggehaalde foto’s vallen wat mij betreft onder (lokaal) uniek en zijn wat mij betreft groot genoeg voor man_made=mast en zeker uniek.

Het voormalig lichtkunstwerk van Gijs Bakker op het Land van de Markt was mij betreft klein genoeg voor highway=street_lamp maar naar ik nu begrijp ook tourism=artwork.

In de zwarte masten die her en der al in het centrum staan, kunnen bijvoorbeeld lampen worden gehangen, maar ook sensoren en camera’s.

Multi-functie dus, zou misschien ook een qualifier kunnen zijn voor man_made=mast.

Al me al weet ik heb ik ook geen duidelijke afbakening, ik vermoed dat dat altijd wel zo zal blijven.

Heb hier een meneer die harmstijf licht masten op grote kruizingen, modelletje floodlight met 4-5-6-8 licht units voor een 360 graden effect, paal van 15 meter of meer hoog in straatlantaarn verandert, zo’n dingetje die een woonstraat verlicht van 6-7 meter max. Denk dat een hoogte kwalificatie in de wiki niet zou misstaan of een aanvullende tekst die verwijst naar mast als het grotere types zijn en niet die laagvliegers zoals in de engelse wiki

Aan sommige lantaarnpalen hangen drie camera’s, dat lijkt me dus geen goed criterium.

Wat is er uniek aan een seriegeproduceerde schijnwerper op een nog geen vier meter hoge paal gemonteerd op een aanhangwagentje met aggegraat? Duidelijk geen lichtmast imho.

Grote palen voor het stadshuis van Bradford: Dit blijken tien 17 m hoge “lighting columns” te zijn voorzien van lampen, lasers en bewegingssensors en staan rond de Mirror Pool waarmee ze tezamen een multimediakunstwerk vormen.

The Mirror Pool is the largest urban water feature in the UK. It can be a cool, tranquil and misty space; a huge, reflective watery mirror; a bubbling, squirting, popping and splashing fountain display; a beautifully lit aqueous light display or a thunderous 100ft water canon. City Park’s computer plays the 100 fountains, laser lights, mist and water effects like a maestro conducting a glorious watery symphony.

De vraag gaat over tower:type=lighting vs highway=street_lamp en niet masten in het algemeen. Multi-functie lijkt mij bovendien volstrekt niet relevant aangezien

  • Het hier om de hoofdfunctie verlichten. Andere functies/attributen kunnen daaraan toegevoegd worden
  • Een zeer groot percentage van de lantaarnpalen dan man_made=mast/tower:type=lighting kan worden.
    Immers aan iedere paal kan wel een veelvoud aan toepassingen gehangen worden: Beveiligingscamera, flitscamera, bloembak, vlaggenhouder, reclamebord, verkeersbord, vuilnisbak, etc.

Ik zelf kom met de praktische onderverdeling

  • tower:type=lighting: Grote torens of masten die gebouwd zijn voor het verlichten van een specifiek object of oppervlak anders dan straatverlichting (voor de openbare ruimte)
  • highway=street_lamp: In de openbare ruimte geplaatste voorziening specifiek bestemd voor het verlichten van straten, pleinen en parken, met als doel verbetering van de (verkeers)veiligheid en de openbare orde.