Notes is een heel algemene bodemvoorziening, te gebruiken door mappers, publiek en apps/toepassingen. En dus is het resultaat een allegaartje aan opmerkingen. Mensen bestuderen niet een wiki voordat ze een note plaatsen. Informatie over âhoe het hoortâ moet dus door de toepassing gegeven worden. Op osm.org is de nl informatie:
Een fout gezien? Ontbreekt er iets? Laat het andere kaartmakers weten zodat wij het kunnen verbeteren. Verplaats de markering naar de juiste positie en beschrijf het probleem.
Een onschuldige voorbijganger die dan doorgeeft âdit is geen Plus maar een Aldiâ doet dus precies wat er gevraagd is, en âPas het lekker zelf aan!â is dan MI geen goede respons. Een handreiking âWist je dat je dat ook zelf kan aanpassen? ZieâŠâ is wel passend.
Soms zijn notes persoonlijke todolijstjes van mappers, waar (alle goede bedoelingen ten spijt) meestal wat restjes van achterblijven. Ik erger me daar niet zo aan. Je kan ze na enige tijd wel sluiten, de maker krijgt daar melding van en kan het alsnog afhandelen, of het erbij laten. De meeste mensen krijgen er wel snel genoeg van om dat soort restjes achter iemands r&&t op te ruimen, ook begrijpelijk.
Notes van âhelp mee!â-apps zijn een soort tussenvorm. De gebruiker is mapper, maar wordt niet geacht precies te weten hoe dat allemaal in OSM zit. De maker van de app wel, dus die kan dat in de note-instructie zetten, ook de note-tekst mee-bepalen door bv hashtags en automatisch toevoegen van context zoals op welke vraag de gebruiker heeft aangegeven dat-ie het niet weet en er een note geplaatst moet worden. Daar kan je de app op aanspreken, niet zozeer de gebruiker.
Laat ik het maar niet hebben over agressieve notes en note wars.
Er zijn ook mappers die van alles willen doen met gestructureerde notes voor bepaalde doelen, wat anderen dan weer niet zo zien zitten. Dus dat worden dan al gauw workflow-notes, vgl de todo notes.
Wereldwijd wordt er ook verschillend gedacht over note-nut, note-ergernis en note-etiquette.
Eind van het liedje is meestal dat je van alles zou kunnen verzinnen, maar dat het wel mogelijk moet blijven om notes te zetten en dat automatisch verwijderen altijd ook goedbedoelende mensen te kort doet. Je kunt niet met een algemene regel onderscheid maken tussen goede notes en slechte notes. En je kunt niet via de wiki bepalen hoe dit gebruikt moet/mag worden.
Zelf zet ik geen notes meer; ik los het zelf op of ik laat het zoals het is. Voor andere notes probeer ik tolerant te zijn en zoveel mogelijk naar bruikbare inhoud te kijken.
Ik vind dat de mogelijkheid dat publiek fouten meldt moet blijven bestaan, ook al zijn dat vaak niet erg verfijnde formuleringen. Het is prettig als de toepassing daarin stuurt of info bijvoegt. Je wil ook voorkomen dat mensen goedbedoeld iets inhoudelijk melden, maar niemand pakt het op en de terechte behulpzame melding verdwijnt gewoon de prullebak in.
Automatisch sluiten (bot) is een optie, maar de termijn zou dan behoorlijk lang moeten zijn. Of korter, maar dan niet automatisch sluiten maar na beoordeling. adhv richtlijnen.