Ljusblå färg på slingor/motionsspår

Hej! Fokar på slingor och motionsspår, i skåne främst, men även skogsvägar, stigar och vattendrag.

Har reagerat på att många markerade leder i sverige använder ljusblå färg för markeringen. Jag skapar en relation för rundorna med symbol som motsvarar verklugheten. Men just ljusblå är ingen färg som verkar finnas i osmc:symbol, har därför taggat ljusblåa rundor med blå istället. Men nu har jag ett problem, på ett ställe finns både blå och ljusblå slinga!

Finns det möjlighet att använda ljusblå? Andra alternativ? Föreslå ändring till OSM? Även rosa vore bra att då det förekommer ibland…

Tacksam för input.

Jag förstår inte vilken applikation du menar.

Generellt gäller att data i OSM-db har inget med att göra hur det visas i olika applikationer. Dessa är helt separerade från varandra. Även den default-vy som visas av https://www.openstreetmap.org är en applikation separerad från db.

Förlåt jag är ganska ny i detta, och inte så insatt i det än att jag vet vilka applikationer det finns!

Men jag ritar in i openstreetmap.org via id, och där lägger jag till relationer för route hiking med respektive ledmarkering som symbol, (osmc:symbol) vilket det finns en uppsjö av. Sen syns lederna i tex waymarkedtrails .org. Men det saknas ljusblå som färg för dessa symboler, vilket hade varit trevligt! :slight_smile:

Exempel på motionsspåren är här:
https://hiking.waymarkedtrails.org/#?map=13.0/55.687/13.3409

Vilka färger och symboler som finns tillgängliga finns här:

https://hiking.waymarkedtrails.org/osmc_symbols.html#

Är det då alltså waymarkedtrails som renderar relationerna och tolkar osmdatabasen?

data och rendering är helt separat. t.ex. om du redigerar data med JOSM så kan du göra din egen rendering.

Ingen rendering style:

Min rendering style:

eller en annan style som markerar sac_scale (data i skåne)

Samma sak med karttjänster online.

Vanlig OSM:

mountainbike-osm:

Exakt. Så om du vill få Waymarkedtrails att rendera ljusblått så behöver du få nån på deras sida att hålla med dig :slight_smile: Testa att skriv till adressen under “contact” eller skapa ett ärende i deras github så blir det nog nåt. Antingen ett “vilken bra idé” eller “äh, det orkar vi inte”. Men då vet du iaf :slight_smile:

Tagga ljusblått i OSM kan du förstås göra ändå, men om de ändå inte renderar det så känns det kanske lite meningslöst… :roll_eyes:

Folk taggar väl oändligt mycket som inte rendras :slight_smile: Du har väl taggat hela järnvägsnätet ned på mutterstorlek?

Hö hö, mycket lustigt :laughing:
Jag sa att det kanske KÄNNS meningslöst, jag sa inte att det ÄR meningslöst. Vi karterar ju inte främst för renderaren ändå, så länge det känns meningsfullt så är det bara att ösa på.

Mina järnvägsmuttrar (nåja, kanske inte enskild mutter ändå :wink: ) känns meningsfulla för mig, plus att jag när en förhoppning att lyckas få till en fork i github så att openrailwaymap kan rendera mina signaler också en vacker dag. Vinterprojekt. Det är dock ett ämne för en annan tråd, en annan gång :slight_smile:

Det är ju du som gör rätt :slight_smile: , tanken med OSM från början var ju att fylla på med data lite vad man vill det man är intresserad av, och när datat nått en kritisk mängd hoppas man att nån annan skapar nån bra tjänst på datat så det blir använt.

Det är i princip så man skapar nya taggar numera när OSM:s röstningsprocess blivit omöjlig att få igenom något (finns alltid folk som säger nej till nya förslag), så det man gör är att börja mappa med sin tagg och hoppas den får spridning över tid så den blir de facto och nån tjänst börjar använda den. Men man behöver göra det på spekulation och med en tidshorisont på flera år.

Jag tror de flesta “casual mappers” och även en del av de som mappar mycket gör det för att de kan se resultatet direkt i en tjänst de använder själva. Så jag tycker OSM på internationell nivå borde ha lagt ner mer energi på att utveckla egna tjänster på sitt eget data då skulle man få fler som bidrog och med mer detaljerat data och det skulle bli mer standardiserat. Folk har tjatat på OSM-Carto nånting så ohyggligt att ta in features, och det har kommit typ en ny per år senaste tiden. Numera ser man grusväg renderad till exempel, det gjorde man inte när jag började mappa.

Men det är off topic, och en typ av off topic man skulle i princip kunna lägga till varenda tråd.