Lijst emergency defibrillators?

Hoi,

Ik ben bezig met shops. Nooit geweten dat die zo vaak verhuizen of vertrekken. Onderweg zie ik AED defilibrators waar ik al honderd keer langs kwam zonder dat ze me opvielen. Ik weet dat er apps zijn die je vertellen waar je in hoge nood een dichtbijzijnde AED vindt.

Maar weet iemand of er een lijst is met alle .nl AEDs, bij voorkeur met een selectie per gebied, zodat ik langs die dingen kan fietsen om te zien of ze allemaal op OSM staan en er vooral ook geen verdwenen apparaten op staan?

teun

Als iemand dat heeft dan is het de hartstichting:
https://www.hartstichting.nl/help-mee-met-tijd/reanimatie/AED
Note dat die rode punten niet de aed zijn maar de plekken waar er geen zit.

Ha Truro,

Tja, die rode punten…

Maar de hartstichting geeft wel het antwoord op mijn vraag:

“Waar hangen AED’s in de buurt?”

“Goed dat je dit vraagt! We zouden je graag een actueel overzicht geven. Maar er is helaas geen openbare database met de locaties van AED’s in Nederland. Ben je burgerhulpverlener? Dan kun je na inloggen alle aangemelde AED’s bij jou in de buurt zien.”

Ik ga maar eens bellen met het telefoonnummer op die dingen.

dank je,

teun

Als ik me goed herinner is deze er expres niet. Om vandalisme te voorkomen of iets dergelijks.

Zoiets had ik ook begrepen. Wel jammer.

AED’s zijn diefstalgevoelig, vooral wegens de batterijen.

Dat is natuurlijk een merkwaardig dilemma, want met OSM/Overpass kun je de 1600+ AED’s die er nu al in staan, zo terugvinden. En batterijdieven weten OSM ook wel te vinden.

De vraag die je je kunt stellen bij deze databerg is, waarom staat dat eigenlijk in OSM?
Ik ben burgerhulpverlener en als er bij mij in de buurt iemand op straat in elkaar zakt en jij bent toeschouwer, ga jij dan als eerste op OSM kijken waar een AED is te vinden? (Terwijl je niet eens weet of zo’n ding wel nodig is?).
Nee, je belt 112 en die hebben binnen 5 seconden mijn nummer gevonden waarop ik beschikbaar ben als hulpverlener en ze geven me ook direct door waar ik een AED kan vinden (inclusief de AEDs die op privéadressen zijn te vinden en die dus sowieso niet in OSM staan).
Denk je dat ze bij 112 op OSM kijken waar dat allemaal is te vinden?
Kortom, leuk om die informatie in OSM te hebben, maar nuttig voor de doelgroep? Nou nee!

2 Likes

Maar stel dat er echt een noodsituatie is en 112 is uitgevallen. Zou het dan niet mooi zijn dat er een kaart is die ze allemaal heeft?

In Polen heeft men wel toegang tot een hoop AED data en ze hebben daar nu zelfs een heuze AED-kaart: https://aed.openstreetmap.org.pl/

Maar in Polen hebben ze weer geen burgerhulpverleners…