Lappeenrannan seudun tieluokitukset

Hei,
Lappeenrannan seudulla on viime aikoina tehty mielestäni virheellistä kartoitusta tieluokituksien osalta ja tämä korostuu etenkin seututeillä 387 ja 408, joita härkäpäisesti halutaan parin käyttäjän toimesta luokitella primary-luokkaan taajama-alueiden ulkopuolella. Esimerkiksi 387 on tälläkin hetkellä (20.4.2025) taas primary-luokassa koko pituudeltaan Vaalimaan ja Lappeenrannan välillä. Olen ymmärtänyt, että taajaman ulkopuolella seututiet menevät yksiselitteisesti tienumeron mukaisesti secondary-luokkaan. Valtion tieluokituksella on kuitenkin järkevät perusteet ja OSM:n mukautuminen niihin on vain hyödyllistä kartan ymmärrettävyyden lisäämiseksi.
Mitä tälle pitäisi yhteisön mielestä tehdä? Vaikka itse korjaisi tiet secondary-luokkaan, niin aivan pian ne muokataan takaisin primary-luokkaan. Ja kun tästä kommentoi muutoskokoelmiin, niin perusteluja muutoksiin ei kuulu. Lappeenrannan seudulla muutenkin tieluokituksia nostetaan yllättävän korkealle, esimerkiksi kaupungin keskustassakin.

Muutamia muutoskokoelmia aiheeseen liittyen:

2 Likes

Moi,

Olet huomannut saman kuin minä. Sama käyttäjä teki myös tampereen seudulla laajan vastaanvalaisen tieluokkamuutoksen changesetissä 165070613 ja siihenkin kommentoin kolme päivää sitten. Tässä on parhaimmillaan muutettu nelinumeroisia sorateitä secondary-luokkaan, joka on selkeästi piirto-ohjeiden vastainen.

Ehdottaisin että käydään nopea foorumikeskustelu jotta selviää että yhteisö on tästä asiasta samaa mieltä, vaikka en uskoisi että tässä kyseisessä asiassa on kauheasti epäselvää.

Sitten käydään muutokset läpi, kumotaan virheelliset muutokset ja kommentoidaan changesetteihin että muutos on kumottu ja vaikka linkki tähän foorumikeskusteluun.

Jos muutosten kumoaminen ei auta (olen hieman pessimistinen, koska osaa teistä on jo tosissaan muutettu edestakaisin), niin sitten asia mielestäni täytyy eskaloida DWG:lle.

2 Likes

Juu, nopean selauksen perusteella itse muutosten virheellisyydesstä ei ole epäselvyyttä. Sanottakoon tosin, etten ole itse käynyt Lappeenrannan tai Tampereen seudulla tarkistamassa noiden teiden tienumeroita.

Harmi, ettei ole vastannut changeset-keskusteluihin tai yhteydenottoihin! Vissiin yksityisviestiäkin on lähetetty? Se voisi olla seuraava askel myös ellei ole kokeiltu. Voi toki olla, että osa OSM käyttäjistä on liittänyt tilinsä toissijaiseen sähköpostiin, jota eivät tarkkaile kovin usein, jos koskaan.

Muutoskokoelma, johon itse viittasit on siis kolme päivää vanha? Nuo @viupu :n linkkaamat muutokset ovat kuukauden vanhoja. Hyväntahtoinen oletus ensimmäisessä tapauksessa voisi olla, ettei ole nähnyt viestejä pääsiäisen takia, mutta ei vissiin ole reagoinut mitenkään noihin kuukauden vanhoihinkaan muutoksiin ja viesteihin?

Voisi ensiksi koittaa vielä ottaa yhteyttä, mutta jos siihen ei tule vastausta, DWG:n nollan päivän perusblokkihan pakottaa katsomaan OSM tilin blokkaavan viestin, ennen kuin muutoksia voi taas tehdä. Siihen voisi pyytää laittamaan linkin myös tähän threadiin. Tämä voisi toimia keskustelunavauksena, jos käyttäjä ei lue sähköpostejaan tai muita viestejä. Että siis voitaisiin kuulla, mikä hänen perustelunsa muutoksille on.

DWG:n perusblokkausta luonnehditaankin seuraavasti:

This is neither a presumption of guilt nor a banishment from the project. Rather, it is a measure to get the attention of the mapper as they must log in to the OSM site and read the block message before they can continue uploading edits through the API.

Korostus lisäämäni.

Laitoin vielä (molemmille käyttäjille) yksityisviestillä kohteliaat terveiset ja vinkin changeseteistä joihin ei ole vastattu ja linkin wikin piirto-ohjeisiin.

Joo, tuo Pirkanmaan muutoskokoelma on tuoreempi ja muut on noin kuukauden vanhoja.

Varmaan tämän keskustelun perusteella @viupu voidaan kumota nuo tieluokkamuutokset. Täytyy katsoa tosin tarkaan, osa on jo ainakin osittain kumottu. Voisi olla hyvä kumoamisen jälkeen kommentoida changesettiin että se on kumottu, ja joku seloste asiasta. Jos kumoamiset tekee esim. osm-revert -työkalulla niin tämän saa tehtyä “auto-discussion” -kentällä.

Moikka,
Olen nyt kumonnut löytämäni virheelliset muokkauskokoelmat Lappeenrannan seudulla käyttäen osm-revertiä ja laitoin myös kommentit sen avulla aiempiin muutoskokoelmiin (perutut ovat nrot 165129172, 165129597, 164715590, 164417830, 164418183, 163863019). Samaten muokkaan vielä kokoelmaa 163863522 Imatralla manuaalisesti etten peru samalla Savitaipaleelle tehtyjä paikannimimuutoksia. Tampereeseen en ole koskenut.

1 Like

Sain toiselta käyttältä eilen vastauksen, ja nyt olemme varmaan kaikki yhteisymmärryksessä ja hyvissä väleissä asian suhteen.

Kumoan tuon pirkanmaan changesetin kunhnan ehdin.

3 Likes