Lantmäteriets flygbilder i OSM

Finns en how-to nånstans?

Det är väl inte tillåtet enligt Lantmäteriets licens, vad jag kan minnas. Men det har kanske ändrats?

1 Like

Men det spelar väl inte så stor roll så länge till: LM släpper flygbilder och all geodata och alla adresser! - #2 by Reedyn

Ja, jag såg det sedan jag läste tråden; goda nyheter! Frågan är väl bara hur lång tid det tar innan det blir verklighet?

1 Like

För Lantmäteriet innebär det nya direktivet, som ska implementeras inom 16 månader, en rejäl förändring.

:slight_smile:

2 Likes

Alla som redigerar för OSM har accepterat OSMs villkor. Det innebär att när du laddar upp data så säger du att OSMF får, så långt du känner till, licensiera datat under ODbL. Något sådant medgivande finns inte från Lantmäteriet. Om DWG skulle granska detta tror jag att en hel del data skulle tas bort.

I villkoren står även att vi respekterar andras intellektuella rättigheter. Sammantaget tycker jag därför att vi ska låta bli Lantmäteriets högupplösta ortofoton tills dessa blir släppta som öppen data.

Jag och flera andra har frågat om LM:s ortofoto flera gånger, och varje gång får man olika svar. Eftersom alla är läskunniga borde det inte finnas tveksamheter, men eftersom så är fallet, är det något i LM:s villkor eller de svar LM gett vid olika tillfällen, som gör att man har olika syn på vad som är tillåtet eller inte. Verkar som det finns gråzoner i detta fall.

Eskilstuna kommun publicerar ortofoton av kommunen. Samma bilder och upplösning som man kan se i LM:s “Min karta”. Eskilstuna anger på deras startsida att all data i kommunens webb är öppen data. Eftersom det har diskuterats just LM:s ortofoton, skickade jag en fråga till Etuna kommun om detta och fick svar:

I Eskilstunakartan (https://karta.eskilstuna.se/webb) tillgängliggör vi ortofoton/raster som wms vilket räknas som ett icke-bearbetningsbart format, och det är okej enligt vårat avtal med lantmäteriet.

Så åter har vi synpunkt på hur LM:s ortofoton ska/får användas. Etuna kommun har inte angett några begränsningar på användningen vad jag kan se.

Min konklusion är att tills LM väljer att infria det EU direktivet så är det business as usual från deras sida.
Det rimmar dåligt med att de tidigare gått ut med information om alla vinster för samhället med öppen data och att de är redo att släppa öppna data med ett knapptryck (om bara finansiering fixas av regeringen)
Jag tolkar tystnaden från både regeringen och LM i frågan som att finansieringsfrågan inte är löst än. Dvs LM sitter på datan så länge det bara går i väntan på högre anslag från Regeringen eller alternativt ett nytt direktiv om hur de ska bedriva verksamheten inom ramen för EU direktivet med oförändrad anslag.

Om inte de får högre anslag måste de avskeda personal som nu bekostas med avgifter som alltså inte i fortsättningen kommer kunna tas ut pga EU.

Bristen på bra öppna geodata koster bevisligen liv när ambulansförare inte hittar fram, polisen inte har koll på ombyggda väger, m.m.

Bara för att det är “öppna data” behöver det inte vara kompatibelt med OSMs licens. Min erfarenhet är att det bara är CC0 och ODbL som fungerar, eller uttryckligt godkännande.

Försökte kolla vad Eskilstuna skriver om licensen, men hittar bara viss utpekad öppna data och öppna geodata (ej ortofoton). Länka gärna :slight_smile:

1 Like

I mitt tidigare inlägg är ett citat från det mail jag fick från Stadsbyggnadsförvaltningen
Geodataenheten, Eskilstuna kommun. Om det ger fritt fram att lägga in på osm från deras ortofoton (dvs. LM:s ortofoton) har jag inte juridisk kompetens att bedöma.