Ik heb gisteren Drouwenerzand wat bijgewerkt nadat ik afgelopen weekend had geconstateerd dat er wat wegen misten.
(Zie Changeset: 143014755 | OpenStreetMap)
Hierbij heb ik aan elkaar grenzende bosvlakken samengevoegd. Op de voormalige grenzen liggen paden en die heb ik dus als pad ingetekend op basis van AHN.
Nu zijn er ook nog bosvlakken die niet aan elkaar grenzen omdat ze gescheiden zijn door een pad. De randen hiervan komen redelijk overeen met de BAG.
Ik heb een paar vragen:
Is het redelijk om grenzende bosvlakken samen te voegen zoals ik heb gedaan?
Is het redelijk om bosvlakken gescheiden door een pad samen te voegen?
Bosgrond(landuse=forest+landcover=trees) hoort wat mij betreft gesplitst te worden rond alle significante paden/en wegen. Ook als deze onverhard zijn. Tenzij er geen duidelijke rand is om de bosgrond met AHN op uit te lijnen. Of als een pad letterlijk over de landcover loopt.
Het loshouden van stukken bos maar ook andere landcovers hebben voordelen zoals:
Je hebt minder snel een multipoligoon nodig
Als je een multipolygoon hebt is deze simpeler en lokaler.
Het onderhoud is aanzienlijk makkelijker, bijvoorbeeld als een stuk veranderd van type landcover.
Kleinere objecten worden minder snel aangepast en daardoor heb je minder versies van een object.
Ja, als je een bron gebruikt om een object te verbeteren dan is het handig om dit te vermelden in de changest. Vroeger werd dit ook wel gedaan op de objecten zelf, met de source=* tag.
Maar dat was niet echt handig met handgetekende objecten, aangezien die vaak met meerdere bronnen over een verloop van tijd getekend worden, daarom zie je de source tag nu ook alleen maar bij imports.
Haha, dank je wel voor je uitleg. Ik bedoelde eigenlijk of we het als bron mogen gebruiken, excuses… Heb de WMS url al op het PDOK gevonden. Handige laag waar ik nog niet vanaf wist!
Dat het de bedoeling is dat je een mailtje stuurt met je OSM name dat de AHN wilt gebruiken voor OSM. Als je daar reactie op hebt mag de de lagen gebruiken.
Je wil AHN 4 Maaiveld Hillshade en AHN 4 Ruw Hillshade. Het is gratis maar je mag het alleen in JOSM gebruiken en alleen voor OSM. Je krijgt ook de AHN 3 rechten maar die gebruik ik nooit. Iemand?
Ik ben nog steeds verbaasd dat ik iets dat zo nuttig is binnen een dag na vragen cadeau kreeg.
Ik had voor die licentie vier keer dit stukje oud bos bezocht en er niets van gebakken. Met AHN was het ineens duidelijk OpenStreetMap
Ik gebruik nog AHN3 (omdat ik nog niet naar AHN4 ben gegaan). Erg handig voor paden en wegen in het bos. Ook waterlopen en meertjes in bossen zijn duidelijk te zien.
Zit in utilsplugin2 als je hem niet kan vinden
Ik was verbaasd dat die wist om alleen het binnenste stuk van de ronde way te pakken.
Moet volgens mij wel op gelet worden, anders verwijder je mogelijk meer dan wenselijk.