Landuse en layer

landuse en layer worden nog wel eens (382 keer in NL) samen gebruikt om de validator tot zwijgen te brengen. Verder is layer op landuse niet bepaald valide en het betekent ook niets.

Is het een idee om de layer tags van landuse te verwijderen zodat we eventuele fouten weer te zien krijgen?

1 Like

Nou ja, behalve dat landuse=grass wel degelijk op een laag kan zitten. Het is namelijk geen echte landuse in de zin van grondgebruik, maar gewoon gras. Ik zou bij het inspecteren hiervan zulke waarden eruit laten.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb nog wel eens gras op een brug gemapt. landuse=grass kan ik wel buiten beschouwing laten als ik op de grote “verwijder” knop druk. Verder nog iets waar ik rekening mee moet houden?

1 Like

Wat voor lijstje houd je over?

Zonder landuse=grass is de lijst 207 ways en 7 relations.

  • 81 residential
  • 21 retail
  • 20 forest
  • 20 industrial
  • 18 railway
  • 15 commercial
    etc.

Vooral residential, retail, industrial, en commercial zullen niet spannend zijn. Bij railway en forest zou ik even kijken wat daar aan de hand is. Bij alle gevallen kan het zijn dat de layer=1 juist is toegevoegd om een andere validator blij te maken; wellicht omdat er een highway met layer=1 aan vastzit of zo.

Ik zal er wel een blik op werpen voordat ik de layer tags verwijder. Wellicht is er nog iets interessants aan de hand.

Railway kan toch ook een brug zijn. Er zijn immers ook stations met meerdere (kruisende) lagen (e.g. Station Duivendrecht).

En ook forest kan op een layer zitten. Kan zo even geen concreet voorbeeld bedenken, maar aangezien we forest ook gebruiken om een groepje bomen te taggen, zouden die zomaar ook op een dakterras kunnen staan. Of op een verhoogt plein bij een station. Of wellicht zelfs op een ecoduct?

Denk toch dat je ze één voor één langs zal moeten lopen :slight_smile:

Goede punten. Daar ga ik ook zeker rekening mee houden. Zijn er ook goede redenen om layer op landuse=residential/industrial/retail/commercial te hebben/houden?

bij retail denk ik aan ‘koopgoten’ die ik hier en daar gezien heb
residential: ik kijk uit op een winkelcentrum met daarbovenop een woongebied met een pleintje en nog wat dingen (ook planten/struiken, ik denk geen bomen) in het midden ( dus op het dak van het winkelgebied).

Ik zou alles bekijken want je weet maar nooit.

ik verwacht in de toekomst wel meer lagen, bv voor zonnepanelen met nog een functie eronder.

Die heb ik al op de kaart gezet… Kijk maar eens bij Hoogtij Zaandam :wink:

Deze is niet gemapot maar het ligt er wel: