Som opfølgning på kortlægningen af Danmarks kirkegårde har jeg besøgt 25 (1%) af disse, for at undersøge kvaliteten af kortlægningen. Det drejer sig om næsten alle kirkegårde syd for motorvej E20 i Slagelse kommune.
Resultatet blev som følger: på de 25 kirkegårde har jeg tilføjet eller ændret 61 stier (path), 51 bænke (bench), 44 låger (gate), 40 vandposter (water tap), 37 trapper (steps), 34 skraldespande (trash can), 25 toiletter (toilet), 11 parkeringspladser (parking lot), 4 flagstænger (flagpole), 4 monumenter (monument), 2 cykelparkeringer (bicycle parking), 1 AED (defibrillator), samt 1 stednavn – inklusive detaljer for hver enkelt registreret ting.
Det har været en fornøjelse at besøge disse kirkegårde, og kortlægningen var næsten altid god. Men det er også klart at vigtige karakteristika ikke kan identificeres ud fra luft- eller jordbilleder. Jeg håber, at min liste ovenfor kan være til hjælp hvis og når andre besøger kirkegårde ude i virkeligheden. Jeg vil nu fortsætte med resten af Slagelse kommune (i alt 46 kirkegårde og kirker), så den kommune er der ingen grund til at begynde på God tur!
Så fik jeg endelig besøgt alle kirker (50) og kirkegårde (42) i Slagelse Kommune; heraf to kirker og kirkegårde på øerne Agersø og Omø. For god ordens skyld anfører jeg resultatet nedenfor.
Det endelige resultatet for Slagelse blev som følger: på 42 kirkegårde har jeg tilføjet eller ændret 147 stier (path), 110 bænke (bench), 95 låger (gate), 81 vandposter (water tap), 77 skraldespande (trash can), 50 trapper (steps), 44 toiletter (toilet), 26 parkeringspladser (parking lot), 9 flagstænger (flagpole), 8 cykelparkeringer (bicycle parking), 7 monumenter (monument), 7 krigergrave (Commonwealth War Grave), 3 stednavne, samt 1 AED (defibrillator) – inklusive detaljer for hver enkelt registreret ting.
Jeg fandt 7 krigergrave (name=“Commonwealth War Grave”), men har kun fundet en anden i DK. Har jeg klassificeret dem forkert?
Jeg har rettet et par kirkegårde (Almen Kirkegård og Sdr. Kirkegård) i Aalborg for nylig. Jeg har oplevet at cemetery=sector har været tagget med landuse=cemetery, hvilket gjorde at f.eks. Organic Maps renderede det som seperate kirkegårde.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvornår jeg skal bruge historic=tomb og man_made=tomb. Førstnævnte tag er klart mere udbredt, men wikien siger at forskellen mellem de to tags er at man_made=tomb ikke er af historisk værdi. Hvad betyder det egentlig?
Jeg valgte at tagge kolumbariet på Almen kirkegård som historic=tomb og tomb=columbarium, fordi bygningen er gammel. Det er ikke nogen speciel flot eller unik bygning. Har jeg gjort de rigtige?