P.s. Als iemand een suggestie heeft om met mechanical edits missende brand=* tags toe te voegen zonder onnodig foutieve data te introduceren, dan ben ik één en al oor.
Tags met winkelnummer en shop:number lijken mij geen goede tags.
Het zou iets met “ref” moet zijn.
Een voorstel is er ook geweest voor ref:shop:num, maar in de discussie werd gesteld dat “ref=” hetzelfde doel bereikt.
Zie ook: https://help.openstreetmap.org/questions/41016/adding-store-number-info
Zeker in dit geval, waar de website van de keten al in brand:website was getagd en de website van de winkel zelf in de tag website, lijkt me een dergelijke wijziging ongepast. Een revert is op zijn plaats.
Zou je hier mee willen stoppen? Was je deze discussie even vergeten vandaag op blue monday? Het is voor gebruikers van de kaart gewoon nuttig om de gegevens van het betreffende filiaal te kunnen opvragen zonder tussenstap. Kruidvat biedt dat aan op hun website, net als vele andere winkelketens.
Je hebt het afgelopen jaar tientallen edits van anderen teruggedraaid omdat ze gegevens toevoegen die jij niet wil zien bij Trekpleister en Kruidvat, zoals betaalmogelijkheden en de filiaalpagina op de website. Toch zijn dat gewoon gegevens die op de kaart mogen staan als ze kloppen.
Ik snap dat jij dat anders wil, maar wat je nu doet, het steeds weer verwijderen van correcte gegevens wanneer het ‘jouw’ winkels betreft, is vandalisme.
Er zijn per jaar ongeveer 250 filialen in NL die een verbouwing ondergaan. Na een verbouwing krijgen de meeste een ander filiaalnummer. Dan klopt de URL niet meer. Tevens is er in de afgelopen jaren de indeling van URL’s gewijzigd. Daarom hebben individuele winkel URL’s niet een permanent karakter als bijvoorbeeld een algemene URL van de winkelkleten. Bovendien voegt een URL op filiaalniveau niets toe, de openingstijden staan al aangegeven elders in de node.
Dat zal kloppen, maar gelukkig hebben de beheerders van de websites van Kruidvat, Trekpleister, en ICI Paris XL het slim aangepakt. Alle filiaalpagina’s kun je maken door het filiaalnummer te gebruiken, en die houdt jij al netjes bij in de ref. Het is dus een kwestie van een scriptje een keer uitvoeren als dat formaat veranderd.
Nou ja, ze kloppen niet allemaal. Ik zag nu dat er vijf ref waren die dubbel stonden. We maken allemaal wel eens fouten natuurlijk. Ik heb ze voor Kruidvat gecorrigeerd:
@borishag Dat de websites kunnen veranderen is geen argument op zichzelf, alle data kan veranderen. En dan zouden de openingstijden ook te veranderlijk zijn.
Het is ook niet zo dat de websites zomaar van URL veranderen. De website die ik hier had toegevoegd en jij hebt verwijderd werkt een half jaar later nog steeds:
Aan de hand van de refs die dus netjes ingevuld staan overal zou de website tag trouwens geautomatiseerd kunnen worden (voor wie daar zin in heeft).
Volgens mij is het altijd https://www.kruidvat.nl/store/drogisterij-kruidvat-ref
Snap niet helemaal wat Borishag daar tegen heeft, m.i. juist een superhandige tag om snel de actuele openingstijdens op te zoeken.
Helaas zijn openingstijden in OSM vaak achterhaald, plus je wil ze juist vaak weten bij feestdagen, dus moet je alsnog naar de website.
Sterker nog, ik heb de data al klaar staan om te uploaden voor Kruidvat, Trekpleister, en ICI Paris XL. Ik heb gisteren nog een paar ref verbeterd (1, 2) die dubbel ingevoerd waren of ontbraken. Blijkbaar is het bronbestand van @borishag ook niet helemaal correct.
Ik heb de geautomatiseerde links hier getest bij de Kruidvaten in Leeuwarden: