Kelkkareitti muutokset ei päivity

Kelkkareitteihin tehdyt muutokset tai uudet reitit ei päivity kartalle.

1 Like

Aika niukat tiedot annoit. Mutta aloitetaan ilmeisimmästä: kukaan ei ole lisännyt muutoksia tai uusia reittejä kartalle? Ja kun ollaan tällä foorumilla, niin kyse kuitenkin on varmaan OpenStreetMapista?

Tarkista löytyykö reitit OSMista tällä haulla (muista klikata Run kun sivu on auennut ja aina kun olet liikuttanut karttaa):

EDIT: tuo kysely ei ehkä näytä kaikkia kelkkareittejä, ehkä joku tietää paremmin millä parametreilla ne on OSMiin tallennettu?

[out:json][timeout:25];
(
  way["snowmobile"="yes"]({{bbox}});
);
out body;
>;
out skel qt;

Itse huomannu asian jo marraskuun puolella. Ei uudet reitit eikä reittien muutokset päivity kelkkareitit.fi sivustolle. Itse teen ja hoidan Sysmä-Hartola alueen kelkkareittien päivitystä OSM:ssa. Tässä yrittäny kysellä asiasta mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta. epäilys että kelkkareitit.fi sivusto ei nyt hae päivityksiä OSM:lta?

Olen itsekkin lisännyt ja muutellut meidän kelkkareittejä useasti vuosien aikana. Nyt tekemäni reitit ja muutokset näkyvät kyllä OSMissa muttei siirry kelkkareitit.fi sivustolle. Vanhat reitit näkyy kyllä. Ennen muutokset näkyi sivustolla enintään viikon kuluessa eli ilmeisesti kelkkareitit.fi sivu ei hae päivityksiä, mutta kun kukaan ei tunnu tietävän et miksei päivity.

Asiaan osaisi parhaiten vastata kyseisen sivuston omistaja/ylläpitäjä/kehittäjä varmaankin. Ongelma on varmaankin se että kukaan ei oikeastaan tiedä kuka tuota sivua pyörittää.

Kelkkareitit.fi:ssä mainitaan yhteydenottotapoina tämä foorumi ja kelkkalehden foorumi, ja kelkkalehden perässä on maininta että sillä ei ole yhteyttä sivuston kehitykseen. No, ei ole openstreetmap (foundationilla) yhtään sen enempää.

Parasta lienee varmaan toivoa että postaus vaikka täällä saisi sivuston omistajan hereille. Varmaan myös savumerkkejä ja morsetusta metsänreunassa voi kokeilla.

Jos tuon sivuston ylläpitäjä ei herää päivittämään palveluaan hetkeen aikaan, niin kannattanee varmaan ruveta selvittämään muita mahdollisia palveluita tai tapoja joilla voi luoda moottorikelkkailuun sopivan kartan. Datahan on tallessa kyllä, joten siitä ei ole huolta.

Olen käynyt samaa keskustelua kelkkalehden foorumilla ja tilannehan on se, että tämä Apple sovellus lienee se ajantasaisin ja päivittyvin palvelu aiheesta:

https://apps.apple.com/fi/app/kelkkareitit/id6447484603

Tämän tekijällähän ei ole (ehkä) mitään tekemistä https://kelkkareitit.fi/ palvelun kanssa.

Eli meillä on tässä nettimaailman klassikko - vapaaehtoispalvelusta on paukut loppuneet. Itse katselisin tuota Applen appia päivittyvätkö ne sinne ja jos päivittyvät niin homma on kunnossa ja yllä kerrotut temput ovat ainoat askeleet, jos sen nettisivunkin halutaan toimivan. Sinällään mikään ei ole varmaan OSMissa muuttunut niin ei ole mitään teknistä syytä miksi ne eivät päivittyisi vaan kyse on pikemminkin ehkä hapanneesta varmenteesta tms. datasiirron rikkoutumisesta.

Jos päivitykset olisivat Pohjois Suomessa kannattaa katsella myös tätä ruotsalaisten palvelua, joka lienee ajantasaisempi kuin kotimainen versio:
https://skoterleder.org/