Kartverket er nysjerrige på OSM

Bra at Kartverket kan se til OSM. Personlig, og i jobbsammenheng (ansatt i https://www.buskerudbyen.no/), er jeg opptatt av bedre løsninger for syklister, gående og universell utforming. Enig med forteller her at stigningsgrad er viktig.

I miljøet som planlegger sykkelanlegg, særlig i kommuner i Norge som jeg kjenner til, er det dessverre alt for mange som ser til kommersielle kartløsninger eller Google Maps når de skal lage sykkelkart for sitt område. Det hadde vært mye bedre at man heller så til NVDB og OSM da. Særlig når tre av fire av de store sykkel-appene for turbruk (slik jeg har forstått det) bruker OSM (Komoot, Bikemap og Naviki).

Relatert til dette fikk jeg også info fra NVDB-folket i Trondheim på Smart Mobility Hackathon i september at den beste kartløsningen for sykkel i Norge fremover er OSM, og ikke kartverket eller NVDB. Det vil bli et prosjekt for å oppdatere løsningene slik at også NVDB har med sykkelinfrastruktur, men dette vil ikke være oppdatert på 2-3 år i følge ekspertene.

Jeg har lyst til å lære mer om både OSM og Kartverket, så om jeg får lov til å bli med den 15. så er jeg med, og kan bidra i presentasjonen hvis du ønsker det Johan?

I Buskerudbyen har også to kart-prosjekter gående. Et GIS-prosjekt med Statens vegvesen der vi ser på mulig løsninger for et prosjektverktøy for nettopp sykkelplanlegging. Det andre, er et prosjekt for å oppdatere gamle sykkelrute-papirkart for Buskerudbyområdet Lier-Drammen-Øvre Eiker-Kongsberg, som også inneholder tips for syklister. Forrige gang vi lagde papirkart var i 2013, så mye har skjedd siden den gang. I dette siste prosjektet har jeg også satt en forutsetning at vi skal se på løsninger for å bruke OSM-kart/-data og se på en retning for videre brukerløsninger digitalt.