Kanoroutes

Wil je dit in de route-relaties zetten?

De netwerken staan vrijwel altijd op de bordjes, dus met daadwerkelijke survey los je dit probleem op.

Je kan vaak beter waterway=fairway gebruiken als er geen doorlopend kanaal is, maar slechts een plassengebied of een meer waarop twee verschillende kanalen uit komen.

Inderdaad, want ze gelden voor het daarin beschreven trajekt.

Okee, dus
waterway=river (rivier)|stream (stroompje, beek)|tidal_channel|canal (kanaal, vaart, brede sloot)|fairway (vaarlijn)|drain (veel gebruikt voor sloot)|ditch (sloot) komen in aanmerking voor vaarroutes.
Het meest wat ik zag voor motorboten is canal, fairway en river.

Ik gebruik drain doorgaans voor greppels. Een sloot is feitelijk een ditch. Bredere vaarten en dergelijke beschouw ik als kanaal (canal).

Fijn dat je toestemming hebt geregeld bij Sloepennet trouwens! Heb je toevallig bij Kanoweb nog wat gehoord?
Zou fijn zijn als daar nog wat enthousiaste bijdragers vandaan komen.

Mooi, zitten wij tenminste op één lijn!

Daar ben ik nog niet achteraangegaan, het leek me allemaal wat losser en dus tijdsintensiever. Ik ben weer eens voor de snelle hap gegaan…

Een ditch gebruik ik voor een greppel.

want

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=768409#p768409

Zojuist waterways gelegd door een gebied van langgerekte eilandjes met allerlei vormen en breedtes van water ertussen. De stukjes water zou ik meestal als sloot aanduiden, sommige doorsnijden het hele gebied dan is het een vaart. Alles is als waterarea MP gemapt met de landjes uitgesneden of opengelaten.

Voor de route heb ik waterways nodig, maar alle slootjes mook nog als waterway mappen, dat lijkt me niet handig, ik map alleen de stukjes die voor de route nodig zijn.

Maar ik heb de waterways wel als sloot (ditch) gemapt. Als je zegt het is eigenlijk een waterweg in een grote plas, dan zou het een fairway zijn.

Ik heb sloot (en stukjes vaart) gekozen omdat dat het meest recht doet aan wat je ziet als je er vaart.

Nog een vraag, eigenlijk voor alle routes maar omdat grenzen vaak in de lengte vaarwaters volgen kom ik het nu vaker tegen:

Als twee knooppunten én de route ertussen precies de grens van twee netwerken volgen, wat doe ik dan?

Het meest logisch lijkt mij:

Zowel de knopen als de route in beide netwerken opnemen met rol ‘connection’.

En dan de andere routes die op de knopen landen zonder rol opnemen in het netwerk waar ze in liggen.

Voorbeeld: https://knooppuntnet.nl/nl/analysis/route/11983566/map

De netwerken staan meestal op de knooppuntborden of desnoods op de kaarten die bij de knooppunten staan. De grens loopt vrijwel nooit door het kanaal.

Ik heb alle brongegevens verwerkt. Een paar punten kwam ik niet uit; die heb ik gelaten voor wat ze zijn.

Alles zit zo goed mogelijk ingedeeld in de bestaande netwerken. Noord-Holland had één onvolledig netwerkje Laag-Holland. Ik heb dat nu “Laag-Holland en Noord-Holland boven Amsterdam” genoemd, en de rest er bijgezet.

Knooppuntnet Analyse geeft 0 “feiten”.

Plannen in Knooppuntnet Planner werkt in principe goed, maar om echt bruikbaar te zijn voor varen is wel wat aanpassing nodig aan de gebruikerskant.
Bijvoorbeeld vaar-POIs (aanlegplaatsen, water-horeca, toiletten, wacht-meerpalen, sluizen en ophaalbruggen)
En verhard/onverhard is niet zo zinvol op het water, daar zou beter iets met doorvaarthoogte (laagste passage) en diepgang (ondiepste passage) staan waarbij de kleur (blauw=standaardsloep, bruin=kleine standaardkajuit
boot) als default geldt en expliciete beperkingen als uitzonderingen. Zoiets.

Dus bv 10 blauw 20 blauw;bruin h 1.60 30 blauw d 0.75 40 bruin 50 … maar dan een wat mooiere opmaak.

De uitvoer zou dit dan ook wat vollediger moeten geven, want de route is 1 ding maar een vaarplan met opmerkingen is waarschijnlijk belangrijker vanwege de vele obstakels en beperkingen.

Toekomstmuziek!

Klasse werk! Nu maar varen! (of schaatsen… hoop ik…)

Trouwens, hoe zet je een overhaal/overtoom op de kaart? Ik heb hier maar een ‘water_works’ van gemaakt. Bij gebrek aan beter.

https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.68187&mlon=4.79938#map=19/52.68187/4.79938&layers=N

Ik ben er zegge en schrijve 1 tegengekomen, maar niet helaas niet opgelet hoe hij getagd was, een ik heb ook geen idee meer waar het was…

Daarom vroeg ik naar de verwijzingen naar een andere route.

  • Als het een nummerloos bordje halverwege route 80-90 is en het wijst alleen naar 80 en naar 90, dan is daar geen wisseling van route. Dan is het toch geen keuzepunt/knooppunt? Bij wandelen kom je die ook vaak genoeg tegen, op tussenpaaltjes/bermplankjes.

  • Als er komend vanaf 80 of 90 een verwijspijl naar een ander knooppunt of al is het maar een POI staat, dan heb je een keuzepunt. Is het naar een ander knooppuntnummer dan is het enige dat er een nummertje ontbreekt, en dan is de oplossing met de o een goede. Is het naar een POI dan is het eigenlijk een gevalletje state=connection. Een originele state=connection kon ook halverwege een route af/aantakken en had geen knooppunt aan het eind.

  • Als er een opzijverwijzing naar een derde knooppunt is, lamezeggen 90, halverwege een route, dan hebben we een splitspunt. Het komt er dan op neer dat 85-80 en 85-90 vanaf knoop 85 een eind samen opgaan, en dan moet je kiezen, zonder dat het een knooppunt is, dat wil zeggen geen van de routes stopt of start bij het splitspunt.
    Sommige wandeloperators passen dat systematisch toe. Bij wandelen geven we een splitspunt dan rwn_ref=. Een rXn_ref= mag van de Knooppuntnet validatie als extra knooppunt in knooppuntroutes voorkomen, en de planner toont het wel maar je kan het niet als bestemming gebruiken. WMT en OsmAnd laten gewoon een rondje met een sterretje zien.

Over het oorspronkelijke onderwerp: Van Kanoweb krijg ik helaas geen antwoord. De informatie is zo versnipperd en ongedateerd dat ik daar geen OSM-invoer op wil baseren.
Ik zou me ook zomaar kunnen voorstellen dat kanoën meer een zomersport is. Je moet denk redelijk hardcore zijn om in dit weer te gaan peddelen voor je lol, en dan ben je misschien ook niet zo’n knooppuntenmens.

Als iemand betere informatie heeft en het gaat invoeren, ben ik altijd bereid om mee te helpen. Dankzij Dick begin ik best handig te worden met voorkeuzes en stijlen aanpassen voor andere netwerken.