Kan ik hier meldingen plaatsen?

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben voor suggesties omtrent onvolkomenheden, zo niet, dan hoor ik graag waar ik moet zijn. Ik heb 2 opmerkingen. 1. Pelgrimspad in Aalsmeer (van noord naar zuid): de Hoge Dijk is afgesloten en dat zal nog wel even zo blijven, is een hoop juridisch gedoe. (Door mij als markeerder) gemarkeerde omleiding: bij knp 75 linksaf Machineweg, bij kruising rechtsaf Aalsmeerderweg (fietspad c.q. ventweg) tot knp 73, daar scherp rechts en dan grasdijk aan noordkant van sloot, zoals (correct) aangegeven. 2. Waterliniepad in Uithoorn: tussen knp 21 en knp 27 is de route iets verlegd om nog wat meer onverhard te hebben, volgt nu na het twee bruggetje te noorden van knp 21 de dunne bruine lijn op Waymarkedtrails, dus scherp links, 80 m verder scherp rechts, bocht naar links en dan (vrijwel) rechtdoor tot knp 27. Bron van deze wetenschap: gisteren nog daar gelopen. Mvg, Martin van Dalen

Welkom Martin op het forum.

Kaartopmerkingen kun je op osm.org maken. Klik op het tekstwolkje, plaats het punt waar je wilt en type je opmerking.

Gelieve wel inloggen op osm.org, dan kun je beter in de discussie worden betrokken als local.

Zijn deze wijzigingen al op de Wandelnet site verwerkt?
Edit: o, laat maar, ik heb het gezien: ja dus. De wijziging in Aalsmeer is doorgevoerd.

Dus gewoon de knooppuntroute volgen?

Aanvulling 2022-10-31: gedaan.

1 Like

Klopt. Het wijst zich vanzelf. :wink:

Merci! De omleiding is ook gemarkeerd.

Dus ik kan op de gebruikelijke manier vlaggetjes plaatsen op OSM? (Doe ik af en toe, in Uithoorn hebben we de aanleg van de Amsteltram wat regelmatig tot omleidingen leidt. Maar kan ik voor Waymarkedtrails ook daar opmerkingen plaatsen? I’m sorry, ik ben hier een newbie, hoe het zit met OSM versus Waymarkedtrails is me nog niet helemaal duidelijk.:wink:

Geen probleem, het forum is om vragen te stellen.

Ik ken Waymarkedtrails zelf niet. Waarschijnlijk gebruiken ze de openstreetmap data? Wil je data (laten) wijzigingen op openstreetmap dan kun je vlaggetjes op osm.org achterlaten zoals ik heb uitgelegd. Dat is de manier hoe het op OSM moet.

Waymarkedtrails.org haalt de getoonde routes en dergelijke inderdaad uit de OSM data. Erg handige site voor wandelroutes! Dus wijzigingen die zichtbaar zullen zijn aldaar kunnen via osm.org aangevraagd worden.

1 Like

WMT is niet alleen handig voor wandelroutes! Ook voor fiets- en MTB routes.
Ik heb standaard 2 tabs, één voor WMT met wandelen en één met WMT voor het fietsen.

Het is voor mij een zeer belangrijke tool.

1 Like

Merci! Met die vlaggetjes heb ik eerder gewerkt. Dan is het eenvoudiger dan ik gedacht (gevreesd) had.:wink:

Ik vind Waymarkedtrails heel erg goed. De melding die ik nu deed (en die ik dus met een vlaggetje had kunnen doen, weer wat geleerd) betreft de eerste keer dat ik een fout(je) heb opgemerkt. En dat is ook niet een gevaarlijke situatie: de oorspronkelijke route is geblokkeerd, Wandelnet heeft een route linksom gekozen en wat er nu op WMT staat is rechtsom. Ze komen op hetzelfde punt uit. Dus er zijn ergere dingen.:wink:

Voor routes wordt vziw weinig gebruik gemaakt van opmerkingen op de OSM-kaarten. Ik doe heel veel met wandelroutes en wandelknooppuntnetwerken, maar ik kom nooit notes tegen. Wat mij betreft is het forum een prima plek om dit soort opmerkingen in te brengen. Er zijn hier genoeg mappers die dit kunnen verwerken, en je hebt direkt kontakt met de inbrenger.

En het zou ook zomaar kunnen dat die inbrenger wel wil leren hoe zhij het zelf kan aanpassen! Nietwaar, Martin? En dan ben je hier op de goede plek!

Een route wordt in OSM opgeslagen als een reeks van de wegen en paden die je actereenvolgens aflegt om de route te volgen. Een zakje met wegen, zeg maar. Het omleggen van een route kan iedereen, dus ook een markeerder, doen. Het komt dus neer op het weghalen van een aantal wegen/paden en het invoegen van andere, op de juiste plek zodat het mooi op elkaar blijft aansluiten.
SItes en apps zoals bv Waymarkedtrails (wmt) kunnen deze routes uit OSM ophalen en als aparte laag over een kaart (of luchtfoto’s of …) heenleggen. Wmt ververst zeer vaak, als je een route aanpast in OSM zie je het bijna altijd binnen 10 minuten op wmt terug.

Wandelnet heeft een eigen GIS. Wijzigingen worden daarin verwerkt via een formele weg: van markeerder naar padcoördinator naar centrale organisatie naar GIS-tekenaar, die het in het gesloten GIS-systeem inbrengt.

Ik ben zelf markeerder bij NIVON en Wandelnet en doe projekten, samen met padgroepen, om de komplete routes 100% goed op hun sites én in OSM te krijgen. De vergelijking levert telkens lange lijsten met verschillen op, en bij verreweg de meeste verschillen is OSM beter dan de officiële kaartjes. De fouten in OSM werk ik zelf binnen een paar minuten weg. De overblijvende lijst met dingen die Wandelnet moet aanpassen wordt pas helemaal aan het einde van zo’n projekt verwerkt, en dat kan maanden tot een half jaar duren.

Dat laatste is een feit! Maar als je navigeert op een gpx dan kunnen kleine verschillen er wel toe doen. De wandelnet-gpx-routes sturen je geregeld een snelweg op of het water in, of door een gebouw. Bij fietsroutes kan het nog een graadje erger worden. Wandelaars lossen dingen tijdens het lopen op, maar fietsers moeten vaak stoppen en afstappen als ze iets moeten uitzoeken.
Daarom hou ik het algemeen: de informatie moet juist zijn, en zo precies en aktueel als redelijkerwijs mogelijk is, en het moet op alle informatiebronnen gelijk zijn aan hoe het ‘in het veld’ is.

Let op: op OSM komen alleen echt op de weg gemarkeerde routes. Een tijdelijke omleiding kan je markeren en in OSM zetten, maar dan moet je ook regelen dat hij naderhand weer goedgelegd wordt. Met die vlaggetjesopmerkingen op de algemene kaart stuur je dat niet aan, want het is gewoon toeval of iemand zich geroepen voelt om vlaggetjes af te handelen.

Als er een tijdelijke omleiding is maar in principe blijft de route hetzelfde, dan hou ik het er meestal op dat de wandelaar het op de weg oplost. Als het een langdurige kwestie is, zoals de jarenlange aanleg van de A16 boven Rotterdam, dan leg ik de route ook echt anders en dan pas ik het ook op OSM aan, met een aantekening in de routerelatie (dus niet een vlaggetje op de kaart) wat de geschatte duur is.

1 Like

Ok, “kunnen aangevraagd worden” heb ik ervan gemaakt :slight_smile: Er zullen mensen blijven zijn die wel een opmerking plaatsen over een LAW of streekpad. Zo staat er al een tijdje eentje in Bergen op Zoom over de Brabantse Wal.

Dank voor de uitgebreide informatie. Mag ik het zo samenvatten dat ik niet verkeerd bezig ben als ik voor zaken op een specifiek punt met vlaggetjes op de kaart werk, en zaken die zich over een grotere lengte van een route uitstrekken op dit forum aankaart? Bij het eerste bedoel ik dan, bijvoorbeeld, een fietsbruggetje in Uithoorn dat wegens de aanleg van de sneltramlijn voor de duur daarvan is verwijderd. Bij het tweede dus die omleiding van het Pelgrimspad, wat zich over circa 1,5 km uitstrekte. En zie ik het goed dat de (vermoedelijke) duur van een probleem ook een factor is, in die zin dat een niet al te hinderlijk probleem dat voor een beetje wandelaar met enig gezond verstand te omzeilen en dat over een paar weken sowieso opgelost is, geen ingrijpend gedoe op OSM vergt?

Leuk een collega-markeerder hier te ontmoeten: ik doe het traject Schinkelbos-Bilderdam van het Pelgrimspad deel 1. Nogmaals dank voor de assistentie, en ik verwacht dat ik met deze kennis wel uit de voeten kan.:wink:

2 Likes

Maar je mag hier ook de vraag stellen zoals je nu gedaan hebt.
Welkom!