Na de derde mooie (!) [highway=service] in een week tijd te hebben gefietst begrijp ik het inmiddels. Eindelijk!
Volgens deze mapper(s) is, blijkbaar, de wiki onjuist…
Tag:highway=service
*Generally for access to a building, motorway service station, beach, campsite, industrial estate, business park, etc. This is also commonly used for access to parking, driveways, and alleys.
- service way for access to a fuel station
- subordinated service ways on a parking lot
- a driveway is a service road leading to a residence, property or place of business
- a narrow road, alley or path between properties
Volgens deze mapper(s) is, blijkbaar, [highway=service] niet wat de wiki zegt, maar:
- een highway van lager orde dan een tertiary, niet zijnde een track, footway, cycleway, bridleway of path… (dus meestal een [highway=unclassified])…
- die voor wat betreft autoverkeer “eindigt” op: een barrier (gate/bollard), een cycleway, een footway, een track, of een path…
- ongeacht of het hek open kan én mag…
- ongeacht de access regels op het traject voorbij deze service…
- ongeacht de aanwezigheid van een fietsroute of (meerdere) woonhuizen…
- ongeacht het feit dat dit - op de fiets of te voet - gewoon een doorgaande route is…
En dus is óók de Kanaaldijk (één van de mooiste (fiets)routes van Utrecht) nu een service geworden.
Gedegradeerd tot [highway=service]. In plaats van unclassified (zoals deze was gemapt) of track.
En de Diemerzeedijk, Holendrechterweg, Tiendweg, Zijkanaal H-Weg… en… en…
Hier zie je een fietspad, Noordzeekanaalweg (NL:G12a), waar het Houtrak-gemaal óók bereikbaar is met de auto… en dus weer ‘unclassified’ omgezet in ‘service’.
Overigens lost de renderer dit gewoon op: hier loopt ook een fietsroute (11-89) en dus gemapte onzin gewoon weer omzetten in unclassified.
En dit geeft ook het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: ook de Korssesteeg loopt dood… voor auto’s. En ja, de Korssesteeg leidt óók naar een property or place of business.
Dus, althans blijkbaar volgens deze mapper: [highway=service].
Dezelfde redenering geldt voor residential: een unclassified die toegang geeft tot twee woonhuizen én een fietspad is dus (…) een residential street. Ik begrijp dan alleen weer niet waarom dit geen [highway=service] is…