Kalmarsundsleden

Har ni set att Kalmar släppt geodata?
Enligt waymarked trails saknas 25 km i osm

Dom har flyttat en hel del sträckor av leden, som ligger rätt i OSM efter surveys jag gjort. En del andra kartor släpar efter en del mot verkligheten.

Har du nån specifik del du tror saknas? Kan säkert ta en helg utflykt isf och kolla.

2 Likes

Finns geojson från kommunen se Q116765560 - Wikidata
Jag har inte jämfört mellan osm och deras data, jobbar övergripande just nu

Kollat lite på detta nu:

  • Enligt kommunens PDF spänner leden “över 200km”: men det finns inte 200km kuststräcka att dra led längs mellan start och mål. Jag misstänker dom räknar de sträckor där “cykelleden” och vandringsleden delar på sig av framkomlighetssjäl dubbelt.
  • “Cykelleden” är vad jag vet inte markerad. Iaf har jag inte lagt märke till några markeringar när jag varit där den ska gå enligt deras PDF. Men om någon skulle hitta markeringar och gör en survey, så bör den leden antagligen läggas till separat.
  • Jag vill påstå att vandringsleden Kalmarsundsleden är komplett inlagd i OSM, och är i många fall mer uppdaterad och stämmer bättre överens med ground truth än kommunens kartor.

Tusen tack för din analys. Vad glad jag känner mig när jag hör att OSM är bäst! :star_struck:

Har Kalmar fungerande felrapportering av deras data? Vi måste få till att vi kan rapportera fel och se status för hela Sverige på ett ställe tror jag.,.,.,

Jag har inte kollat, min gissning är att att de som alla andra kommuner inte har öppen ärendehantering. Det kör epost eller möjligen formulär på hemsidan eller “ring det här numret efter semestern om du har återkoppling”.